Rajs, porty i terminale
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Scientific Bulletin of Chelm
Section of Mathematics and
Computer Science
No. 1/2008
KOMPUTEROWE PLATFORMY REZERWACYJNE
W TURYSTYCE
ROBERT RAJS
Instytut Politechniczny, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie
Streszczenie. Artykuł przedstawia zastosowanie komputerowych systemów rezerwa-
cyjnych w turystyce. Opisane zostały systemy rezerwacyjne w biurach podróży, hote-
lach jak również systemy On-Line, przy pomocy których uczestnik turystyki aktywnej
może zarezerwować samodzielnie bilet lotniczy, miejsce na promie, wypożyczyć samo-
chód (Rent-a-Car), czy zarezerwować bilet w autokarze, jak też zaplanować wycieczkę
czy kwaterę w dowolnym kraju Europy.
1. Wprowadzenie
Otwarcie granic Unii Europejskiej dało jeszcze ”szerszą” możliwość podróży dla miesz-
kańców całej Europy. Po roku 90-tym powstało wiele nowych biur podróży. Chcąc kon-
kurować z ”wielkimi tradycjami” biur podróży, które już od dawna oferowały wyjazdy
swoich obywateli do krajów europejskich, nowe biura podróży musiały szukać klientów.
Narzędziem, które wsparło te działania była i jest nadal jedna z najszybciej rozwijają-
cych się dziedzin nauki oraz wiedzy jaką jest informatyka.
Zastosowanie aplikacji komputerowych (z czasem coraz bardziej doskonałych) spowo-
dowało, że nowe biura podróży nie tylko znalazły nowych klientów, ale bez oporów mogły
i nadal mogą śmiało konkurować z biurami podróży, które już wiele lat funkcjonują na
rynku usług turystycznych.
Zastosowanie ”narzędzi informatycznych” do obsługi instytucji związanych z obsługą
ruchu turystycznego w ciągu ostatnich 10-ciu lat dokonało wielu zmian w samej struk-
turze, organizacji oraz jakości kontaktu z klientem biura podróży czy hotelu.
Współczesne realia rynku branży turystycznej wymuszają na organizatorach turysty-
ki stosowanie najnowszych technologii informatycznych opartych na komunikacji w sieci
Internet. W chwili obecnej praktycznie niemożliwe jest funkcjonowanie na rynku bez
dostępu do sieci Internet. W dobie globalizacji oraz postępującej informatyzacji społe-
czeństwa, dostęp do nowych technologii teleinformatycznych nie jest już domeną firm
komputerowych, ale staje się podstawą, bez której funkcjonowanie firmy mogłoby być
zachwiane.
Niniejszy artykuł powstał po analizie kilkunastu turystycznych platform rezerwacyj-
nych. Omawiane w tym artykule platformy informatyczne były i są nadal testowane
podczas zajęć laboratoryjnych na Kierunku Turystyka i Rekreacja w PWSZ Krosno.
259
260
ROBERT RAJS
Analizą objęto następujące systemy rezerwacyjne: Voyager Travel, Euroticket On-Line
czy Hotel. Analizie poddane były także platformy rezerwacji internetowej w środkach
lokomocji (promy, rent a-car, autokary, samoloty), jak również systemy rezerwacji miejsc
noclegowych.
Ostatnią część artykułu stanowi analiza ankiety, którą autor przeprowadził w ośrod-
kach turystycznych w regionie. Pytania ankiety służą poznaniu ”narzędzi informatycz-
nych” stosowanych w tychże ośrodkach, jak również zdobyciu wiedzy na temat zapotrze-
bowania na szkolenia, prezentację informatycznych systemów rezerwacyjno-informacyj-
nych.
2. Przegląd systemów rezerwacji turystycznej
”GDS to system, który daje możliwość dystrybucji produktu turystycznego, w każdym
miejscu na naszym globie. (...) Specyfika produktu turystycznego wywołała potrzebę
zaistnienia narzędzia (w postaci GDS), które ułatwiłoby dostawcom możliwość globalnej
sprzedaży, natomiast agentowi turystycznemu zapewniłoby dostęp do nieograniczonej
bazy produktów w postaci przelotów, hoteli, wynajmu samochodów, wycieczek i wielu
innych” [3, marzec 2006, s. 49].
Pierwsze systemy komputerowej rezerwacji zostały wdrożone w Stanach Zjednoczo-
nych na początku lat 70-tych. Obecnie wiodącymi firmami na rynku turystycznym świa-
ta w zakresie GDS -
Global Distribution Systems
(Globalnych Systemów Rezerwacji
Usług Turystycznych) są:
- WorldSpan (obejmujący: Stany Zjednoczone Ameryki, Europę, Środkowy
Wschód),
- Galileo (obejmujący: Europę, Australię, Nową Zelandię),
- Amadeus (obejmujący: obie Ameryki, Europę, Australię, Południową Afrykę),
- Sabre (obejmujący: Stany Zjednoczone Ameryki, Kanadę i Europę),
- Apollo (obejmujący: Stany Zjednoczone Ameryki, Kanadę),
- Abakus (obejmujący: Południowo Wschodnią Azję),
- Pegasus będący otwartym systemem on-line,
które w swoich systemach gromadzą bazę organizatorów podróży, agentów, przewoź-
ników, hoteli itp. Aby stać się użytkownikiem wyżej wymienionych systemów należy
zakupić licencję, oprogramowanie i opłacać miesięcznie należności za dzierżawę termi-
nala.
Drugim, równoległym rozwiązaniem, w stosunku do GDS‘ów, stosowanym na rynku
są Internetowe Systemy Podróży
(Internet Travel Systems)
, do których zaliczają się:
- Travelocity (własność Sabre),
- TravelNow AOL, Travel, Hotels.com, Yahoo Travel (własność Sabre),
- TravelWeb (własność Pegasus),
- Expedia (własność WorldSpan),
- Travel.com (własność TravelNow).
Jak wynika z powyższego zestawienia, trzy z wiodących Internetowych Systemów
Podróży należy do GDS Sabre rozpowszechnionego na rynkach Stanów Zjednoczonych
Ameryki, Kanady i Europy. Również Pegasus, specjalizujący się w dystrybucji on-line,
posiada trzy z wyżej wymienionych systemów. WorldSpan i Galileo dysponują na dzień
KOMPUTEROWE PLATFORMY REZERWACYJNE W TURYSTYCE
261
dzisiejszy po jednym Internetowym Systemie Podróży. Nastąpiło przejście firm zajmują-
cych się do niedawna tylko ”hermetycznymi” (tzn. dostępnymi jedynie z autoryzowane-
go terminala instalowanego w licencjonowanym biurze) systemami Globalnej Rezerwacji
Usług Podróżnych (GDS) na ogólnie dostępne Internetowe Systemy Podróży. Z tego wy-
nika, że największe korporacje doceniły wartość bezpośredniego dostępu potencjalnego
turysty (klienta) do Internetu i umożliwiły pojedynczemu podróżnemu, na bazie kontro-
lowanych przez siebie GDS-ów, na realizowanie bezpośrednich transakcji on-line takich
jak np. rezerwacja miejsca hotelowego.
2.1.
System Amadeus.
Terminem międzynarodowych lub globalnych systemów rezer-
wacji komputerowej (CRS) określa się systemy informacji, komunikowania się, rezerwacji
i dystrybucji usług. W dobie globalizacji nowych systemów coraz częściej pojawia się
również określenie ”Globalny system dystrybucji” (GDS). Obecnie na światowym rynku
komputerowych systemów rezerwacyjnych dominują cztery największe GDS-y: SABRE,
GALILEO, WORLDSPAN i AMADEUS.
2.2.
Sabre
[14]
.
W latach 1960-1964 w Nowym Jorku powstał pierwszy na świecie CRS
(komputerowy system rezerwacyjny) dla cywilnego transportu lotniczego o nazwie
Semi-
Automated Business Research Environment
, w skrócie SABRE. Jego powstanie było
spowodowane zapotrzebowaniem linii lotniczej American Airlines na nowoczesny, szyb-
ki i niezawodny system rezerwacji. Realizacji tego zadania podjął się ówczesny potentat
komputerowy - firma IBM. System pozwalał na elektroniczne przypisanie nazwiska pa-
sażera do miejsca w samolocie i mógł obsłużyć dziennie 84 tys. telefonicznych zgłoszeń.
Na polskim rynku rezerwacji lotniczych SABRE plasuje się na ostatnim miejscu spośród
”wielkiej czwórki”. Jego głównym polem działania w Polsce jest opracowywanie nowych
produktów przeznaczonych na rynek amerykański.
2.3.
Galilleo
[15]
.
Galileo International jest jednym z największych na świecie dostaw-
ców zaawansowanych rozwiązań informatycznych dla przedsiębiorstw branży turystycz-
nej. Głównym zadaniem twórców systemu jest łączenie dostawców i odbiorców usług
turystycznych poprzez Komputerowy System Rezerwacji oraz inne nowatorskie rozwią-
zania oparte na technologii internetowej. Aktualnie dzięki systemowi globalnej dystry-
bucji blisko 47.000 biur podróży w 116 krajach posiada stały dostęp do oferty:
- 503 linii lotniczych,
- 34 sieci wypożyczalni samochodów,
- 50.000 hoteli oraz
- 368 touroperatorów z całego świata.
Sercem globalnego systemu rezerwacji GALILEO jest Centrum Danych, umożliwiają-
ce łączenie się w czasie rzeczywistym dostawców i odbiorców usług turystycznych przez
24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku. Do systemu GALILEO podłą-
czonych jest ponad 184.000 terminali komputerowych oraz wiele wiodących interneto-
wych portali turystycznych. Przeciętnie Centrum Danych otrzymuje i przetwarza ponad
318 milionów rezerwacji oraz więcej niż 1 miliard zapytań o kalkulację taryf rocznie.
W 1987 roku linie lotnicze British Airways, Swissair, KLM, Alitalia, Austrian Airlines,
Aer Lingus, USAir i inne powołały do życia firmę Galileo Company Ltd, aby usprawnić
działanie własnych systemów rezerwacji komputerowej. Dzięki stosowaniu najnowszych
technologii oraz bardzo silnej orientacji na potrzeby klientów przez kolejne lata udało
262
ROBERT RAJS
się firmie osiągnąć pozycję niekwestionowanego lidera w komputerowym przetwarzaniu
rezerwacji dla branży turystycznej.
2.4.
System GalileoTerminal.
GalileoTerminal (rysunek 1) jest produktem umoż-
liwiającym dostęp do systemu Galileo i zakładanie podstawowych rezerwacji poprzez
www. Zaletą tego rozwiązania jest brak potrzeby instalacji i używania specjalistycz-
nego oprogramowania. Użytkownik korzysta z aplikacji poprzez wyświetlenie strony
wych i dostosowania wyglądu aplikacji według własnego upodobania. Dostęp do pro-
gramu zabezpieczony jest dwoma odrębnymi hasłami - pierwsze podawane podczas re-
jestracji, drugie przy logowaniu do systemu. Aplikacja przeznaczona jest dla klientów,
którzy potrzebują dostępu do systemu Galileo w każdym momencie i miejscu.
Rysunek 1.
Aplikacja Galileo WEB Terminal
2.5.
System Amadeus.
Firma Amadeus została założona w 1987 roku przez linie lot-
nicze Air France, Lufthansa, Iberia i SAS. Dziś działa już w około 200 krajach. Główną
siedzibę firmy zlokalizowano w Madrycie, natomiast w Erding koło Monachium znajdu-
je się jedno z największych komputerowych centrów przetwarzania danych na świecie
(Amadeus Data Center)
. Obecnie ponad 100 linii lotniczych (wśród nich LOT) używa
systemu Amadeus
(Amadeus System User)
jako swojego wewnętrznego centrum prze-
twarzania danych.
Każdy z systemów GDS przedstawia własne statystyki dotyczące udziału w świato-
wym rynku rezerwacji lotniczych. Według danych Amadeusa (2002-2003) ogólnoświato-
wy udział tego systemu wynosi ok. 30 proc. Na rynku europejskim jest to ok. 54 proc.,
natomiast w Polsce Amadeus jest zdecydowanym liderem, obejmując 60-70 proc. rynku.
KOMPUTEROWE PLATFORMY REZERWACYJNE W TURYSTYCE
263
3. Systemy rezerwacyjne na polskim rynku turystycznym [5]
Polski rynek turystyczny jest rynkiem firm małych i średnich. Do tej pory PBP OR-
BIS, narodowy touroperator, który dzięki rozwiniętemu systemowi obsługi klienta, re-
zerwacji, transportu, bazy hotelowej i przedstawicielstw handlowych za granicą, mógł
przynajmniej próbować stawić czoła światowej konkurencji. W chwili obecnej Polska
jest całkowicie otwarta na ekspansję wielkich zagranicznych koncernów turystycznych.
Oznacza to bardzo niekorzystną sytuację dla drobnych narodowych przedsiębiorców tu-
rystycznych. Mogą oni w takiej sytuacji konkurować z dużym turoperatorem jedynie
jakością oferowanych przez siebie usług turystycznych. Ich cechą jest m.in.:
- duża elastyczność decyzyjna,
- kontakt z klientem oraz z kontrahentem,
- brak anonimowości - transakcje ”twarzą w twarz”,
- walka z konkurencją jakością własnego produktu.
W polskich realiach nie można bezpośrednio zaadaptować rozwiązań stosowanych na
świecie. Wiąże się to przede wszystkim z dużymi kosztami wdrożenia (instalacja opro-
gramowania, szkolenia, dostosowanie systemu do specyfiki firmy, prowizje) systemu, co
z kolei może okazać się nieopłacalne z ekonomicznego punktu widzenia. Dlatego uwydat-
nia się potrzeba stworzenia alternatywnych rozwiązań. W przypadku dużego polskiego
touroperatora podłączenie do globalnego systemu nie stanowi problemu, problem może
sprawiać udostępnienie swojej oferty krajowym agentom, gdyż każdy z nich musi mieć
dostęp do systemu, za który trzeba niestety zapłacić. W związku z powyższym touro-
peratorzy decydują się na wdrożenie własnych rozwiązań (autorskich systemów kom-
puterowych przygotowywanych na zamówienie), udostępnianych agentom zazwyczaj za
darmo.
Jednak współczesne technologie internetowe dają w/w firmom nadzieję nie tylko na
przetrwanie, ale i dobry rozwój. Co więcej, dają szansę na skuteczne konkurowanie
z dużymi touroperatorami [16]. Dla agentów optymalnym rozwiązaniem byłaby insta-
lacja jednego programu, który miałby standardowy interfejs umożliwiający pobieranie
danych z różnych systemów rezerwacyjnych. Jednakże nie jest to możliwe z wyżej wy-
mienionych względów.
Rysunek 2. Podział europejskiego rynku turystycznego. Źródło: Opra-
cowanie własne na podstawie zebranych danych [3]
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
-
Linki
- Home
- ROZDZIAŁ DWUDZIESTY PIERWSZY PORTY RÓWNOLEGŁE, INFORMATYKA, „THE ART OF ASSEMBLY LANGUAGE” [PL]
- ROZDZIAŁ DWUDZIESTY DRUGI PORTY SZEREGOWE, INFORMATYKA, „THE ART OF ASSEMBLY LANGUAGE” [PL]
- Qelle technika(1), ââââââŚŕŽâŚâââââ ANGIELSKI, ANGIELSKI sprawdziany(1)(2)(1)
- Radical 2017 PL, WĘDKARSTWO, Dokumenty wędkarskie PDF i KATALOGI
- Raja Yoga, Wisdom Ancient
- Report On The Commission On Social Studies, Edukacja
- Regulamin Mały Szlak Beskidzki - Polskie Towarzystwo Tatrzańskie - Zarzd Główny.compressed, D MATERIAŁY PDF
- Rękopis znaleziony w butli, Edgar Allan Poe, Nowele
- Rescue Me 3 - Nobody's Hero,
- Rafał Ziemkiewicz - Felietony - Sumienie Europy, Ciekawostki, Publicystyka
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- paintitblack.htw.pl