ROMB - UoBiA - po nowelizacji 2010, Projekt nowej ustawy o broni i amunicji

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
— Ruch Obywatelski Miłośników Broni —
Ustawa z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji
1
(tekst jednolity
2
)
Spis treści
Rozdział 1
Przepisy ogólne (art. 1–8a)
Rozdział 2
Zasady i warunki wydawania, cofania pozwoleń na broń, rejestracji broni oraz dysponowania
bronią i amunicją (art. 9–33)
Rozdział 3
Przewóz przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przywóz z zagranicy i wywóz za granicę
broni i amunicji oraz zasady posiadania broni i amunicji przez cudzoziemców (art. 34–44a)
Rozdział 4
Strzelnice (art. 45–49)
Rozdział 5
Przepisy karne (art. 50–51)
Rozdział 6
Przepisy przejściowe i końcowe (art. 52–56)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawa określa zasady wydawania i cofania pozwoleń na broń, nabywania, rejestracji, przechowywania,
zbywania i deponowania broni i amunicji, przewozu przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz
przywozu z zagranicy i wywozu za granicę broni i amunicji, jak również zasady posiadania broni i amunicji
przez cudzoziemców oraz zasady funkcjonowania strzelnic.
Art. 2.
Poza przypadkami określonymi w ustawie nabywanie, posiadanie oraz zbywanie broni i amunicji jest
zabronione.
1
Niniejsza ustawa rzekomo dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy Rady nr 91/477/EWG z dnia 18 czerwca 1991 r. w sprawie
kontroli nabywania i posiadania broni (Dz. Urz. WE L 256 z 13 września 1991, s. 51) w brzmieniu nadanym dyrektywą Parlamentu
Europejskiego i Rady 2008/51/WE z dnia 21 maja 2008 r. (Dz. Urz. UE L 179 z 8 lipca 2008, s. 5).
2
Jest to jednolity tekst
Ustawy o broni i amunicji
— przygotowany na wewnętrzne potrzeby organizacyjne Ruchu Obywatelskiego Miłośników
Broni przez Artura K.F. Wołosza — w oparciu o: Dz. U., 1999, nr 53, poz. 549; Dz. U., 2004, nr 52, poz. 525; Dz. U., 2004, nr 96, poz. 959;
Dz. U., 2006, nr 104, poz. 708; Dz. U., 2006, nr 104, poz. 711; Dz. U., 2007, nr 176, poz. 1238; Dz. U., 2008, nr 195, poz. 1199; Dz. U., 2009,
nr 168, poz. 1323; Dz. U., 2010, nr 127, poz. 857; Dz. U., 2010, nr 164, poz. 1108; druki sejmowe nr 3388 (złożony przez Rząd w Sejmie dnia
17 września 2010 r. w wersji przekazanej Senatowi dnia 6 grudnia 2010 r.), 3728 (uchwała Senatu z dnia 22 grudnia 2010 r.), 3745
(sprawozdanie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych Sejmu z dnia 4 stycznia 2011 r.) oraz
Sprawozdanie stenograficzne z 82
posiedzenia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 5 stycznia 2011 r. (drugi dzień obrad)
, Warszawa 2011, s. 127–132. Partie zmienione
nowelizacją przekreślono poziomą kreską, aktualne brzmienie podając poniżej kolorem granatowym.
Być może przy opracowywaniu nie
uniknięto jakiś drobnych uchybień, co spowodowane było pośpiechem; do celów prawnych można używać tylko wersji, która ukaże się w
„Dzienniku Ustaw”.
Obecnie ustawa oczekuje na podpis Prezydenta Rzeczypospolitej.
1
— Ruch Obywatelski Miłośników Broni —
Art. 3.
Przepisy ustawy nie dotyczą:
1) broni i amunicji stanowiących uzbrojenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby
Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Biura Ochrony Rządu, Straży
Granicznej, Służby Celnej, Służby Więziennej oraz innych państwowych formacji uzbrojonych, w
odniesieniu do których dostęp do broni i amunicji regulują odrębne przepisy;
2) broni i amunicji stanowiących uzbrojenie żołnierzy armii państw obcych przebywających na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z przedsięwzięciami wojskowymi realizowanymi
wspólnie z Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej, a także na podstawie umów i porozumień
międzynarodowych;
2a) broni i amunicji stanowiących uzbrojenie funkcjonariuszy straży granicznych państw członkowskich
Unii Europejskiej przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z
wykonywaniem, za zgodą właściwych organów Rzeczypospolitej Polskiej, zadań określonych w
przepisach prawa Unii Europejskiej;
3) obrotu z zagranicą bronią i amunicją, technologiami i usługami mającymi znaczenie dla obronności,
bezpieczeństwa lub ważnych interesów Państwa oraz wytwarzania, przewozu przez terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, przywozu z zagranicy i wywozu za granicę broni i amunicji w celach
przemysłowych lub handlowych, a także obrotu nimi na podstawie odrębnych przepisów;
4) przemieszczania amunicji przez przedsiębiorców oraz przedsiębiorców zagranicznych, w rozumieniu
ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego
(Dz. U. Nr 117, poz. 1007 i Nr 238, poz. 2019).
Art. 4.
1. Ilekroć w ustawie jest mowa o broni, należy przez to rozumieć:
1) broń palną, w tym broń bojową, myśliwską, sportową, gazową, alarmową i sygnałową;
2) broń pneumatyczną;
3) miotacze gazu obezwładniającego;
4) narzędzia i urządzenia, których używanie może zagrażać życiu lub zdrowiu:
a) broń białą w postaci:
– ostrzy ukrytych w przedmiotach niemających wyglądu broni,
– kastetów i nunczaków,
– pałek posiadających zakończenie z ciężkiego i twardego materiału lub zawierających wkładki z
takiego materiału,
– pałek wykonanych z drewna lub innego ciężkiego i twardego materiału, imitujących kij
bejsbolowy,
b) broń cięciwową w postaci kusz,
2
— Ruch Obywatelski Miłośników Broni —
c) przedmioty przeznaczone do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej.
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o amunicji, należy przez to rozumieć amunicję do broni palnej.
3. W rozumieniu ustawy amunicją są naboje scalone i naboje ślepe przeznaczone do strzelania z broni
palnej.
3. W rozumieniu ustawy amunicją są naboje przeznaczone do strzelania z broni palnej.
4. Ilekroć w ustawie jest mowa o państwach członkowskich Unii Europejskiej należy przez to rozumieć
również państwa trzecie traktowane na równi z nimi na podstawie umowy w sprawie włączenia tych
państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen.
5. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) zgodzie przewozowej należy przez to rozumieć dokument wystawiany przez zbywcę broni palnej w
państwie początkowym transakcji na każdorazowe przemieszczenie broni palnej, poświadczony przez
właściwe władze tego państwa, zaświadczający o wiarygodności tego zbywcy oraz o objęciu kontrolą
przez to państwo tej transakcji;
2) uprzedniej zgodzie przewozowej należy przez to rozumieć dokument wystawiany przez nabywcę
broni palnej w państwie docelowym transakcji na każdorazowe przemieszczenie broni palnej,
poświadczony przez właściwe władze tego państwa, zaświadczający o wiarygodności tego nabywcy
oraz o objęciu kontrolą przez to państwo tej transakcji.
Art. 5.
1. Gotowe lub obrobione istotne części broni lub amunicji uważa się za broń lub amunicję.
2. Istotnymi częściami broni palnej i pneumatycznej są: szkielet broni, baskila, lufa, zamek, komora
zamkowa oraz bęben nabojowy.
2. Istotnymi częściami broni palnej i pneumatycznej są: szkielet broni, baskila, lufa z komorą nabojową,
zamek, komora zamkowa oraz bęben nabojowy.
3. Istotnymi częściami amunicji są: pociski wypełnione materiałami wybuchowymi, chemicznymi
środkami obezwładniającymi lub zapalającymi albo innymi substancjami, których działanie zagraża
życiu lub zdrowiu, spłonki inicjujące spalanie materiału miotającego i materiał miotający w postaci
prochu strzelniczego.
Art. 6.
1. Zabronione jest dokonywanie przeróbek broni zmieniających jej rodzaj, kaliber lub przeznaczenie, a w
szczególności przerabianie broni przystosowanej wyłącznie do amunicji wypełnionej chemicznymi
środkami obezwładniającymi lub do amunicji ślepej, dostosowujące ją do wystrzelenia pocisku z lufy
albo z elementu zastępującego lufę w wyniku działania sprężonych gazów powstających na skutek
spalania materiału miotającego.
2. Przeróbki broni, o których mowa w ust. 1, uważa się za wyrób broni.
3
— Ruch Obywatelski Miłośników Broni —
Art. 6a.
1. Broń palna może zostać pozbawiona w sposób trwały cech użytkowych przez uprawnionego
przedsiębiorcę, zgodnie ze specyfikacją techniczną określającą szczegółowo sposób pozbawiania cech
użytkowych danego rodzaju, typu i modelu broni, zwaną dalej „specyfikacją techniczną”, wydaną przez
jednostkę uprawnioną i zatwierdzoną przez jednostkę uprawnioną do potwierdzania pozbawienia broni
palnej cech użytkowych.
2. Przez pozbawienie broni palnej w sposób trwały cech użytkowych, zwane dalej „pozbawieniem cech
użytkowych”, rozumie się pozbawienie cech użytkowych wszystkich istotnych części broni palnej w taki
sposób, by mimo działania sprężonych gazów, powstających na skutek spalania materiału miotającego,
nie była zdolna do wystrzelenia pocisku lub substancji z lufy albo elementu ją zastępującego oraz do
wywołania efektu wizualnego lub akustycznego, a przywrócenie broni cech użytkowych bez podjęcia
czynności specjalistycznych nie było możliwe.
3. Uprawnionym przedsiębiorcą do pozbawiania cech użytkowych jest przedsiębiorca wykonujący
działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania broni, w rozumieniu ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r.
o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi,
bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (Dz.U. Nr
67, poz. 679, z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 117, poz. 1007 oraz z 2003 r. Nr 210, poz. 2036).
4. Jednostka uprawniona potwierdza pozbawienie cech użytkowych po dokonaniu pozytywnej oceny
zgodności pozbawienia cech użytkowych z odpowiednią specyfikacją techniczną. Potwierdzenie
pozbawienia cech użytkowych odnotowuje się w ewidencji broni palnej pozbawionej cech użytkowych,
prowadzonej przez tę jednostkę.
5. Broń palną pozbawioną cech użytkowych oznakowuje się w sposób wskazujący, że została ona
pozbawiona tych cech.
6. Wydanie specyfikacji technicznej, pozbawienie cech użytkowych oraz dokonanie oceny zgodności
pozbawienia cech użytkowych z odpowiednią specyfikacją techniczną jest odpłatne.
7. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) tryb potwierdzania pozbawienia cech użytkowych i sposób znakowania broni pozbawionej cech
użytkowych oraz zakres informacji umieszczanych w ewidencji, o której mowa w ust. 4,
2) jednostki uprawnione do:
a) wydawania specyfikacji technicznych,
b) potwierdzania pozbawienia cech użytkowych oraz zatwierdzania specyfikacji technicznej,
3) sposób postępowania z bronią palną przekazaną w celu pozbawienia cech użytkowych, opracowania
specyfikacji technicznej oraz potwierdzenia pozbawienia cech użytkowych przez uprawnione
jednostki do:
a) pozbawiania cech użytkowych,
b) wydawania specyfikacji technicznych,
c) potwierdzania pozbawienia cech użytkowych,
4
— Ruch Obywatelski Miłośników Broni —
4) stawki odpłatności za wydanie specyfikacji technicznej i dokonanie oceny zgodności pozbawienia
cech użytkowych z odpowiednią specyfikacją techniczną.
8. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, mając na względzie wymogi bezpieczeństwa i określając:
1) tryb potwierdzania pozbawienia cech użytkowych i sposób znakowania broni pozbawionej cech
użytkowych oraz zakres informacji umieszczanych w ewidencji, o której mowa w ust. 4:
a) wprowadzi wymóg przedstawienia jednostce uprawnionej do potwierdzania pozbawienia cech
użytkowych dokumentu wystawionego przez jednostkę uprawnioną do pozbawiania cech
użytkowych stwierdzającego, że broń palna została pozbawiona cech użytkowych zgodnie ze
specyfikacją techniczną,
b) może wprowadzić odrębny tryb potwierdzania pozbawienia cech użytkowych w odniesieniu do
pojedynczych egzemplarzy broni palnej oraz partii tej broni,
c) ustali wymagania, jakim powinno odpowiadać oznakowanie umieszczone na broni palnej
pozbawionej cech użytkowych, w szczególności umożliwiające identyfikację jednostki uprawnionej
do potwierdzania pozbawienia cech użytkowych oraz egzemplarza broni,
d) uwzględni konieczność umieszczenia w ewidencji, o której mowa w ust. 4, informacji
jednoznacznie identyfikujących dany egzemplarz broni palnej pozbawionej cech użytkowych oraz
uprawnioną jednostkę, która pozbawiła tę broń cech użytkowych,
2) jednostki uprawnione do wydawania specyfikacji technicznych — wskaże rodzaje broni palnej, w
odniesieniu do których dana jednostka będzie właściwa do wydawania specyfikacji technicznej, z
uwzględnieniem posiadanego przez tę jednostkę wyposażenia badawczego i doświadczenia w zakresie
dotyczącym właściwego rodzaju broni, tak by do wydawania specyfikacji technicznej do danego
rodzaju, typu i modelu broni była uprawniona jedna jednostka,
3) jednostki uprawnione do potwierdzania pozbawienia cech użytkowych oraz zatwierdzania
specyfikacji technicznej co do sposobów pozbawiania cech użytkowych broni palnej danego rodzaju,
typu i modelu — wskaże rodzaje, typy i modele broni palnej, w odniesieniu do których dana jednostka
będzie właściwa, przy czym uwzględni warunki w zakresie wyposażenia technicznego tej jednostki
pozwalającego stwierdzić, czy pozbawienie broni cech użytkowych nastąpiło zgodnie ze specyfikacją
techniczną, oraz warunki dotyczące kwalifikacji osób wykonujących czynności związane
bezpośrednio z potwierdzaniem pozbawienia cech użytkowych,
4) sposób postępowania z bronią palną przekazaną do pozbawienia cech użytkowych, opracowania
specyfikacji technicznej oraz potwierdzenia pozbawienia cech użytkowych przez jednostki
uprawnione do: pozbawiania broni palnej cech użytkowych, wydawania specyfikacji technicznych
oraz potwierdzania pozbawienia cech użytkowych — uwzględni specyfikę podejmowanych w tych
jednostkach czynności oraz taką organizację tych czynności, w tym przechowywania broni palnej, aby
dostęp do broni palnej był ograniczony wyłącznie do osób bezpośrednio wykonujących te czynności,
5) stawki odpłatności za wydanie specyfikacji technicznej oraz dokonanie oceny zgodności pozbawienia
cech użytkowych z odpowiednią specyfikacją techniczną — uwzględni przeciętne koszty badań i
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tejsza.htw.pl
  •