ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY 4 luty 2005 r, Rozp.Urząd Morski
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Dz.U.05.47.445
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
1)
z dnia 4 lutego 2005 r.
w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji zawodowych marynarzy
2)
(Dz. U. z dnia 24 marca 2005 r.)
Na podstawie art. 25 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U.
Nr 109, poz. 1156, z późn. zm.
3)
) zarządza się, co następuje:
DZIAŁ I
Przepisy ogólne
§ 1.
1. Przepisy rozporządzenia określają:
1) szczegółowe wymagania kwalifikacyjne do zajmowania stanowisk na statkach morskich;
2) warunki przyznawania i odnawiania dyplomów i świadectw, świadectw przeszkoleń, potwierdzeń
uznania oraz zezwoleń, zwanych dalej "dokumentami kwalifikacyjnymi";
3) wzory dokumentów kwalifikacyjnych i sposób ich ewidencji;
4) warunki, jakie powinny spełniać osoby posiadające zagraniczne dyplomy oficerskie lub zagraniczne
świadectwa nieoficerskie wydane na podstawie Konwencji STCW, aby ubiegać się o stanowiska
oficerskie lub nieoficerskie na statkach o polskiej przynależności;
5) sposób zaliczania praktyki pływania.
2. Kwalifikacje osób uprawnionych do obsługi urządzeń radiokomunikacyjnych określają przepisy w
sprawie świadectw operatora urządzeń radiowych.
§ 2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) żegluga krajowa - podróże po morskich wodach wewnętrznych i morzu terytorialnym
Rzeczypospolitej Polskiej;
2) żegluga przybrzeżna - podróże po obszarach Morza Bałtyckiego i akwenach przyległych do 8°
długości geograficznej wschodniej;
3) żegluga międzynarodowa - podróże po obszarach morskich innych niż wymienione w pkt 1;
4) uczelnia morska - szkołę wyższą uznaną przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej w
zakresie spraw objętych postanowieniami Konwencji STCW;
5) ośrodek szkoleniowy - ośrodek uznany w drodze decyzji dyrektora urzędu morskiego właściwego dla
siedziby ośrodka i przez niego nadzorowany, prowadzący działalność szkoleniową w zakresie spraw
objętych postanowieniami Konwencji STCW, w tym:
a) szkołę policealną i technikum kształcące w zawodach technik nawigator morski lub technik
mechanik okrętowy oraz
b) szkołę policealną i technikum rybołówstwa morskiego, szkołę policealną i technikum żeglugi
śródlądowej oraz zasadniczą szkołę zawodową, kształcącą w zawodach związanych z budową,
eksploatacją, obsługą i remontami maszyn i urządzeń okrętowych, oraz
c) ośrodek prowadzący działalność szkoleniową określoną przepisami rozporządzenia, w tym
ośrodki prowadzące działalność szkoleniową w Państwach Członkowskich Unii Europejskiej lub
państwach trzecich;
6) marynarz - osobę posiadającą kwalifikacje zawodowe wymagane przepisami rozporządzenia;
7) członek załogi - marynarza lub inną osobę wpisaną na listę załogi statku;
8) dodatkowa praktyka pływania - okres pływania na statku morskim w charakterze członka załogi,
wykonywana na stanowisku, do którego upoważnia dany dyplom lub świadectwo, liczona od daty
przyznania świadectwa lub dyplomu;
9) statek rybacki - morski statek o długości całkowitej do 45 m, przeznaczony do połowu, skupu,
przetwórstwa lub transportu organizmów morskich, do celów szkoleniowych oraz naukowo-
badawczych w zakresie rybołówstwa morskiego;
10) zbiornikowiec - morski statek handlowy, skonstruowany lub przystosowany do przewozu luzem
ładunków płynnych: ropy i jej produktów, chemikaliów lub gazów;
11) statek obsługiwany w układzie zmianowym - morski statek handlowy obsługiwany przez kolejno
wymieniające się załogi lub części załóg, jeśli po każdym - nie dłuższym niż 6 tygodni -
nieprzerwanym okresie pracy pracownikowi zapewnia się co najmniej równy okres wolnego od pracy
pobytu na lądzie;
12) Konwencja SOLAS - Międzynarodową konwencję o bezpieczeństwie życia na morzu, sporządzoną w
Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319), wraz ze zmianami
obowiązującymi od daty ich wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, podanymi do
publicznej wiadomości we właściwy sposób;
13) Konwencja STCW - Międzynarodową konwencję o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy,
wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzoną w Londynie dnia 7 lipca 1978 r.
(Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201 i 202 oraz z 1999 r. Nr 30, poz. 286), wraz ze zmianami
obowiązującymi od daty ich wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, podanymi do
publicznej wiadomości we właściwy sposób.
§ 3.
1. Dyplomy i świadectwa w żegludze międzynarodowej stwierdzają kwalifikacje zawodowe
uprawniające do zajmowania stanowisk na poszczególnych poziomach odpowiedzialności.
2. Rozróżnia się następujące poziomy odpowiedzialności:
1) pomocniczy;
2) operacyjny;
3) zarządzania.
§ 4.
1. Dokumenty kwalifikacyjne wydaje się w języku polskim i angielskim.
2. W sprawach wydawania dokumentów kwalifikacyjnych stosuje się przepisy Kodeksu postępowania
administracyjnego.
3. Dokumenty kwalifikacyjne wystawia się z datą ważności od dnia spełnienia ostatniego warunku
niezbędnego do uzyskania danego dokumentu kwalifikacyjnego.
4. Wzory dyplomów i świadectw określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 5.
1. Z zastrzeżeniem ust. 2 oraz § 35 ust. 1, osoby ubiegające się o uzyskanie dyplomu albo
świadectwa powinny mieć ukończone 18 lat.
2. Osoby ubiegające się o uzyskanie świadectwa młodszego marynarza pokładowego, młodszego
motorzysty lub młodszego kucharza powinny mieć ukończone 16 lat.
§ 6.
Osoby ubiegające się o uzyskanie dyplomu albo świadectwa, albo o odnowienie dyplomu
powinny posiadać ważne świadectwo zdrowia, wydane przez uprawnionego lekarza.
§ 7.
1. Z zastrzeżeniem ust. 5, osoba posiadająca zagraniczny dyplom lub świadectwo wydane na
podstawie Konwencji STCW i uznane przez Sekretarza Generalnego Międzynarodowej Organizacji
Morskiej (IMO) może po uzyskaniu potwierdzenia uznania dyplomu albo świadectwa zajmować na
statkach morskich o polskiej przynależności odpowiednie stanowiska określone w rozporządzeniu, z tym
że osoby ubiegające się o stanowiska na poziomie zarządzania - pod warunkiem złożenia egzaminu z
polskiego prawa morskiego.
2. Potwierdzenie uznania dyplomu lub świadectwa wydaje się na wniosek armatora.
3. Wzór potwierdzenia uznania dyplomu lub świadectwa określa załącznik nr 2 do rozporządzenia, a
wzór wniosku armatora - załącznik nr 3 do rozporządzenia.
4.Kwalifikacje uzyskane w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu, w zawodzie regulowanym związanym z bezpieczeństwem morskim,
uznaje się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 kwietnia 2001 r. o zasadach uznawania nabytych w
państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych (Dz. U.
Nr 87, poz. 954, z 2002 r. Nr 71, poz. 655, z 2003 r. Nr 190, poz. 1864 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959).
5. Potwierdzenie uznania dyplomu lub świadectwa wydanego przez państwo inne niż państwo
członkowskie Unii Europejskiej wydaje się, jeśli zostanie uznane przez Komisję Europejską poprzez
opublikowanie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, w serii C.
6. Potwierdzenie uznania wydaje się wyłącznie do ważnego dyplomu lub świadectwa na okres
nieprzekraczający daty ważności dyplomu lub świadectwa, do którego został wydany.
7. Potwierdzenie uznania wydane przez inne państwo nie może stanowić podstawy do wydawania
potwierdzenia uznania określonego przepisami rozporządzenia.
8. Osoba posiadająca dyplom lub świadectwo kwalifikacji, wydane przez państwo członkowskie Unii
Europejskiej lub państwo, o którym mowa w ust. 5, może ubiegać się o polski dyplom lub świadectwo na
zasadach określonych w rozporządzeniu, przy czym osoby ubiegające się o dyplom kapitana żeglugi
wielkiej lub dyplom starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3.000 kW i
powyżej mogą przystąpić do egzaminu na ten dyplom pod warunkiem złożenia egzaminu na poziomie
zarządzania.
DZIAŁ II
Kwalifikacje nieoficerskie
Rozdział 1
Marynarze działu pokładowego statków morskich
§ 8.
W dziale pokładowym na poziomie pomocniczym ustala się następujące stanowiska:
1) marynarza wachtowego;
2) starszego marynarza.
§ 9.
W dziale pokładowym ustala się następujące świadectwa:
1) świadectwo młodszego marynarza pokładowego;
2) świadectwo marynarza wachtowego;
3) świadectwo starszego marynarza.
§ 10.
Do uzyskania świadectwa młodszego marynarza pokładowego wymagane jest posiadanie
świadectw przeszkolenia w zakresie:
1) indywidualnych technik ratunkowych;
2) ochrony przeciwpożarowej stopnia podstawowego;
3) elementarnych zasad udzielania pierwszej pomocy medycznej;
4) bezpieczeństwa własnego i odpowiedzialności wspólnej.
§ 11.
Do uzyskania świadectwa marynarza wachtowego wymagane jest:
1) zaliczenie pierwszego roku studiów na kierunku nawigacyjnym w uczelni morskiej oraz posiadanie 2-
miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale pokładowym albo
2) zaliczenie pierwszego roku nauki w zakresie nawigacji w ośrodku szkoleniowym, o którym mowa w §
2 pkt 5 lit. a, kształcącym co najmniej na poziomie operacyjnym, oraz posiadanie 2-miesięcznej
praktyki pływania na statkach morskich w dziale pokładowym, albo
3) ukończenie nauki z wynikiem pozytywnym w zakresie nawigacji w ośrodku szkoleniowym, o którym
mowa w § 2 pkt 5 lit. b, oraz posiadanie 2-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w
dziale pokładowym, albo
4) posiadanie 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale pokładowym oraz
złożenie egzaminu na poziomie pomocniczym, albo
5) posiadanie 24-miesięcznej praktyki pływania w służbie radiowej na stanowisku radiooficera, w tym
ukończenie pod nadzorem oficera wachtowego 6-miesięcznego programu szkolenia praktycznego na
statkach morskich oraz złożenie egzaminu na poziomie pomocniczym, albo
6) posiadanie dyplomu oficera mechanika wachtowego lub oficera elektroautomatyka, 24-miesięcznej
praktyki pływania w dziale maszynowym, w tym co najmniej 2 miesiące szkolenia praktycznego w
dziale pokładowym oraz ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na
poziomie pomocniczym, albo
7) posiadanie 24-miesięcznego okresu zatrudnienia w charakterze pracownika przetwórni statku
rybackiego oraz ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie
pomocniczym.
§ 12.
Do uzyskania świadectwa starszego marynarza wymagane jest złożenie egzaminu na to
świadectwo, posiadanie świadectwa ratownika oraz posiadanie:
1) 36-miesięcznej praktyki pływania na morskich statkach handlowych w dziale pokładowym albo
2) świadectwa marynarza wachtowego oraz dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na morskich
statkach handlowych w dziale pokładowym.
§ 13.
Ustala się następujące uprawnienia zawodowe posiadaczy świadectw w dziale pokładowym:
1) świadectwo marynarza wachtowego upoważnia do zajmowania stanowisk:
a) marynarza wachtowego - na każdym statku,
b) kierownika łodzi o długości całkowitej do 9 m i mocy silnika do 200 kW w żegludze krajowej bez
prawa przewozu pasażerów - pod warunkiem złożenia egzaminu z zakresu obsługi silników
spalinowych;
2) świadectwo starszego marynarza upoważnia do zajmowania stanowisk:
a) starszego marynarza - na każdym statku,
b) kierownika:
– na statku bez własnego napędu o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze krajowej,
– na statku o długości całkowitej do 15 m i mocy silnika do 200 kW w żegludze krajowej bez
prawa przewozu pasażerów - pod warunkiem złożenia egzaminu z zakresu obsługi silników
spalinowych.
Rozdział 2
Marynarze działu maszynowego statków morskich
§ 14.
W dziale maszynowym w specjalności mechanicznej na poziomie pomocniczym ustala się
stanowisko motorzysty wachtowego.
§ 15.
W dziale maszynowym w specjalności mechanicznej ustala się następujące świadectwa:
1) świadectwo młodszego motorzysty;
2) świadectwo motorzysty wachtowego.
§ 16.
Do uzyskania świadectwa młodszego motorzysty wymagane jest posiadanie świadectw
przeszkolenia w zakresie:
1) indywidualnych technik ratunkowych;
2) ochrony przeciwpożarowej stopnia podstawowego;
3) elementarnych zasad udzielania pierwszej pomocy medycznej;
4) bezpieczeństwa własnego i odpowiedzialności wspólnej.
§ 17.
1. Do uzyskania świadectwa motorzysty wachtowego wymagane jest:
1) zaliczenie pierwszego roku studiów na kierunku mechanika i budowa maszyn albo drugiego roku
studiów na kierunku elektrotechnika w uczelni morskiej oraz posiadanie 2-miesięcznej praktyki
pływania na statkach morskich w dziale maszynowym albo
2) ukończenie pierwszego roku nauki w zakresie: budowy, eksploatacji, obsługi, remontów maszyn i
urządzeń okrętowych lub siłowni okrętowych w ośrodku szkoleniowym, o którym mowa w § 2 pkt 5 lit.
a, kształcącym co najmniej na poziomie operacyjnym, oraz posiadanie 2-miesięcznej praktyki
pływania na statkach morskich w dziale maszynowym, albo
3) ukończenie uczelni technicznej na kierunku mechanika i budowa maszyn lub ukończenie nauki w
zakresie: budowy, eksploatacji, obsługi, remontów maszyn i urządzeń okrętowych lub siłowni
okrętowych, w ośrodku szkoleniowym, o którym mowa w § 2 pkt 5 lit. a lub b, kształcącym w
zawodzie marynarza, oraz posiadanie 2-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale
maszynowym, albo
4) posiadanie dyplomu oficera elektroautomatyka okrętowego, albo
5) posiadanie wykształcenia zasadniczego zawodowego w zakresie: budowy, eksploatacji, obsługi,
remontów maszyn i urządzeń okrętowych lub siłowni okrętowych oraz 6-miesięcznej praktyki
pływania na statkach morskich w dziale maszynowym, albo
6) posiadanie wykształcenia zasadniczego zawodowego w zakresie mechanicznym lub elektrycznym,
12-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym oraz złożenie
egzaminu na poziomie pomocniczym, albo
7) posiadanie 24-miesięcznej praktyki pływania w charakterze pracownika przetwórni statku rybackiego
przy obsłudze maszyn przetwórczych lub chłodni, 6-miesięcznej praktyki pływania na statkach
morskich w dziale maszynowym oraz ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożenie
egzaminu na poziomie pomocniczym, albo
8) posiadanie dyplomu oficera wachtowego, 24-miesięcznej praktyki pływania w dziale pokładowym, w
tym co najmniej 2 miesiące szkolenia praktycznego w dziale maszynowym, oraz ukończenie
szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie pomocniczym, albo
9) posiadanie 24-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym oraz
ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie pomocniczym, albo
10) posiadanie stopnia podoficera Marynarki Wojennej lub Straży Granicznej, 24-miesięcznej praktyki
pływania na statkach morskich w dziale maszynowym oraz złożenie egzaminu na poziomie
pomocniczym, albo
11) posiadanie stopnia chorążego Marynarki Wojennej lub Straży Granicznej, 18-miesięcznej praktyki
pływania na statkach morskich w dziale maszynowym oraz złożenie egzaminu na poziomie
pomocniczym, albo
12) posiadanie patentu mechanika statkowego żeglugi śródlądowej oraz złożenie egzaminu na poziomie
pomocniczym.
2. Przy ubieganiu się o świadectwo motorzysty wachtowego 1/3 ogólnej wymaganej praktyki
pływania, o której mowa w ust. 1, może być zastąpiona praktyką przy budowie, naprawie lub obsłudze
maszyn okrętowych w stoczniach, zakładach produkcyjnych lub warsztatach mechanicznych.
§ 18.
Świadectwo motorzysty wachtowego upoważnia do zajmowania stanowiska:
1) motorzysty wachtowego na każdym statku;
2) kierownika maszyn na statkach o mocy maszyn głównych poniżej 400 kW.
Rozdział 3
Kucharze okrętowi
§ 19.
Ustala się na statkach morskich stanowisko kucharza okrętowego.
§ 20.
Ustala się następujące świadectwa kucharzy:
1) świadectwo młodszego kucharza okrętowego;
2) świadectwo kucharza okrętowego.
§ 21.
Do uzyskania świadectwa młodszego kucharza okrętowego wymagane jest posiadanie
świadectw przeszkoleń w zakresie:
1) indywidualnych technik ratunkowych;
2) ochrony przeciwpożarowej stopnia podstawowego;
3) elementarnych zasad udzielania pierwszej pomocy medycznej;
4) bezpieczeństwa własnego i odpowiedzialności wspólnej.
§ 22.
Do uzyskania świadectwa kucharza okrętowego wymagane jest:
1) posiadanie wykształcenia zasadniczego zawodowego w zawodzie kucharza lub średniego
wykształcenia gastronomicznego, 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w
charakterze pomocnika kucharza oraz złożenie egzaminu na to świadectwo albo
2) posiadanie dyplomu mistrza kucharskiego oraz 3-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich
w charakterze pomocnika kucharza, albo
3) posiadanie 24-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w charakterze pomocnika
kucharza oraz złożenie egzaminu na to świadectwo.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
-
Linki
- Home
- Renault Master 2005 [j.czeski], Renault-naprawa, Renault
- ROZSIEWACZ NAWOZOW SULKY DPX-605-805-1155-1205-1505-1805-2005 KATALOG CZESCI, Katalogi części - maszyny rolnicz
- RTI 60 70 80 2005 print, Volvo S80
- RTI 60 70 80 2005 [PL], Volvo S80
- Psychiatric Drugs 2005 Book, Psychologia po angielsku
- ROZPORZĄDZENIE, ►◄ Dokumenty ═══════════════, Rolnictwo
- Radioelektronik 11 2005, Radioelektronik 2005
- Red Bulletin Luty 2011,
- ROZP. Min. Spraw. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego trybu i sposobu doręczania pism sądowych w postępowaniu cywilnym D20140894,
- RZ 01 Koszt Rachunek kosztów, Rachunkowosc zarzadcza
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- streamer.htw.pl