RUPERT BUTLER - SS HITLERJUGEND; Historia 12 Dywizji Pancernej Waffen SS,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Rozdział pierwszyPOCZĄTEKOd chwili narodzin ruchu narodowosocjalistycznego,Adolf Hitler zamierzał wykorzystać możliwości rekrutacyjnestwarzane przez rozmaite grupy i stowarzyszenia młodzieżyniemieckiej. Odwoływał się do uczuć patriotycznych pokolenia, które pragnęło odbudować z ruin nowe Niemcy.Niemcy posiadały bogate tradycje ruchu młodzieżowego. Od wieludziesięcioleci istniały grupy reprezentujące rozmaite orientacjei zapatrywania, do których zaliczały się również drużynyPfad-finder,czyli skautów. Z reguły były to organizacje, które miałyna celu przede wszystkim nawiązywanie przyjacielskich kontaktów i urządzanie wspólnych spotkań przy ognisku. Pod koniecdrugiej wojny światowej, apologeci narodowosocjalistycznychNiemiec starali się identyfikowaćHitler-Jugend,czyli organizacjępod nazwą Młodzież Hitlera, ze skautingiem, sugerując, że działalność HJ w gruncie rzeczy ograniczała się do organizowaniazawodów sportowych i wycieczek krajoznawczych.Taki wizerunek starały się rozpowszechniać zarówno kronikifilmowe, jak i cała narodowosocjalistyczna machina propagandowa. Ale była to zaledwie część prawdy. Hitler, wkrótce po dojściudo władzy w 1933 roku, oznajmił, że zamierza stworzyć państwo,w którym respektowana będzie zasada całkowitego, obowiązkowego posłuszeństwa i dyscypliny. Przeciwnikom miały być wymierzane surowe kary. W tym planie bardzo konkretną rolęwyznaczono niemieckiej młodzieży, którą zamierzano wykorzystać jako narzędzie wojny. Oddziałująca na emocje idea proklamowanej przez Fuhrera „Tysiąc letniej Rzeszy" i jego stwierdzenie,że „Tylko ten, kto zdobył młodzież, zdobędzie przyszłość", rozbudziło patriotyzm drzemiący w ulegającym wówczas nierzadkocynizmowi narodzie niemieckim. Młode pokolenie dążyło do5odrodzenia Niemiec, które w latach istnienia Republiki Weimarskiej dwukrotnie przetrwały konwulsje politycznych agitacjii walk ulicznych.Zapał patriotycznyW chwili ogłoszenia powszechnej mobilizacji w 1914 roku Niemcy ogarnął patriotyczny zapał i wiara w ostateczne zwycięstwo.W Reichstagu odłożono na bok przeciągające się spory polityczne, a cesarz Wilhelm II, mający imperialne ambicje, oznajmiłtriumfalnie: „Nie widzę już żadnych partii, lecz samych Niemców". Na froncie zachodnim niemieckie natarcie w kierunkuParyża zostało w listopadzie zatrzymane nad Marną. 4 Armiaotrzymała wówczas rozkaz przełamania alianckiej obrony. Pozanielicznymi żołnierzami zawodowymi w armii tej służyli przedewszystkim młodzi ochotnicy, w tym wielu studentów i uczniów,którzy po odwołaniu ostatniego roku nauki, z entuzjazmem pospieszyli pod sztandary. Typowym przykładem był Walter Flex,syn nauczyciela, który oświadczył: „Potrzebowaliśmy twardego,prawdziwego idealizmu narodowego, który obudziłby gotowośćponiesienia wszelkich ofiar."Młodzi ludzie z klasy średniej, zrażeni do polityków i teoretyków, zdecydowanie wierzyli, że to oni, a nie starsze pokolenie,osiągną zwycięstwo. Rzeczywiście, dynamiczny idealizm rówieśników Flexa, odrzucających retorykę zarówno lewicy, jak prawicy, doprowadził do stworzenia podstaw wyznającego ideałyswobody niemieckiego ruchu młodzieżowego. Jego najbardziejwidocznym przejawem był związekWandervogel(Wędrowneptaki). Jego członkowie odrzucali materializm. Zwracali uwagę nakontakt z przyrodą i uświadomienie sobie zalet przedindustrialne-go stylu życia. Mieli oni także zwyczaj ubierania się w zindywidualizowanym, typowo ludowym stylu i pozdrawiali się słowemHeil.W roku poprzedzającym wybuch pierwszej wojny światowejprzypadała [setna] rocznica Bitwy Narodów pod Lipskiem,w której wojska Prus, Austrii i państw niemieckich odniosłyzdecydowane zwycięstwo nad Napoleonem. Aby upamiętnić to6wydarzenie, cesarz Wilhelm II wzniósł na polu bitwy pomnik.Wandervógeli inne stowarzyszenia młodzieżowe wykorzystały tęokazję do wspólnego wystąpienia pod sztandaremBiindischeJugend*11 października zorganizowano Festiwal Młodzieży,podczas którego grupy chłopców i dziewcząt, w tym równieżsocjalistów i studentów z pobliskich uniwersytetów w Marburgu,Getyndze i Jenie, zebrały się na Hohe Meissner, górze na południeod Kassel. W tym rejonie powstało mnóstwo romantycznychlegend. Tam, zgodnie z dawnymi folklorystycznymi przekazami,mieszkałaFrauHolle, której dziełem były opady śniegu. Jedenz mówców oświadczył: „Wolna młodzież niemiecka jest zdecydowana sama kształtować swoje życie, być odpowiedzialna przedsamą sobą i kierować się wrodzonym poczuciem prawdy. Abyobronić tę wewnętrzną wolność, zwiera swoje szeregi."Po wybuchu wojny w sierpniu 1914 roku powszechnie uważano, że konflikt ten zmiecie maszynerię kapitalistycznej biurokracji wraz ze zwolennikami materializmu, do którego z pogardąodnosili się członkowie związkuWandervogel.Rozczarowanienastąpiło bardzo szybko. We Flandrii XXVI. Korpus Rezerwowy4. Armii wysłano do bitwy z rozkazem zdobycia wioski Lange-marck, silnie bronionego punktu umocnionego w obrębie brytyjskich pozycji obronnych. Korpus ten, sformowany z młodychochotników, został niemal w całości zniszczony. Odwiedzający tomiejsce widzą dziś cmentarz, na którym spoczywa 25.000 żołnierzy pochowanych we wspólnej, bratniej mogile.Jak głosi legenda, ponad chaosem bitwy pod Langemarcksłychać było donośny głos, który zaintonował przyszły hymnniemieckiDeułschlands Lied-Deutschland iiber Alles.Melodiępodjęły oddziały, aż w końcu wśród grzmotu angielskich działśpiewali wszyscy. Gdy sanitariusze i noszowi ruszyli, aby zebraćrannych i zabitych, śpiew w dalszym ciągu rozlegał się nad polem* Dosłownie: Młodzież Związkowa. Była to liberalno-demokratyczna organizacja młodzieży. Autor mówi o wspólnym wystąpieniu ruchu młodzieżowegow 1913 roku, w którym główną rolę odegrała właśnie organizacjaBiindischeJugend.Na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych wBiindische Jugendujawniły się wyraźne różnice poglądów między poszczególnymi jej odłamami.Jedni występowali w obronie swobód demokratycznych, a inni skłaniali się donarodowego socjalizmu(przyp. red. pol. )•7walki i nie umilkł nawet wówczas, gdy grupki niedobitków,ściskając kurczowo karabiny, ruszyły ponownie do szturmu.Bez względu na to, czy była to prawda, czy też legenda, bitwapod Langemarck stała się użytecznym motywem propagandowym.Narodowi socjaliści szybko go wykorzystali, gdy tylko ponowniezaczęto wymagać ofiar od młodzieży niemieckiej. Upajający romantyzm i młodzieńczy idealizm, charakteryzujący ruchWander-vógelzostał zbrutalizowany przez wojenne cierpienia. W niektórychgrupach młodzieżowych nienaruszona pozostała tylko pochwałacnót wiejskiego życia.Wśród organizacji, które starały się podtrzymywać ideałyWandervógel,znalazła się między innymiBiindische Jugend,której członkowie zwracali uwagę na najdonioślejsze momentyw historii Niemiec, a poszczególne grupy nosiły nazwy takie, jakBismarck, Tannenberg, Hindenburg,czy teżScharnhorst.Jednymz najbardziej charakterystycznych elementów kształtowania sięowych grup był fakt, że obowiązywały w nich stroje organizacyjne przypominające mundury. Często były to krótkie spodnie i koszule o określonym kolorze - białym, niebieskim, brązowym lubszarym. Chętnie noszono charakterystyczne nakrycia głowy, zwłaszcza berety, stosowano również indywidualne oznaki i proporce.Pucz monachijskiW listopadzie 1923 roku Hitler popełnił ogromny błąd w oceniesytuacji i spróbował przechwycić władzę w Monachium, obalającrząd Bawarii. Zamach stanu zakończył się porażką. Hitlera aresztowano i skazano na pięć lat więzienia, ale dzięki amnestii poroku został zwolniony. W tym czasie dziewiętnastoletni GustavAdolf Lenk był przywódcą Narodowosocjalistycznego ZwiązkuMłodzieży(NS Jugendbund),młodzieżowej przybudówki noszących brązowe koszule Oddziałów Szturmowych(Sturmabteilun-gen),czyli SA. Lenk musiał jednak niebawem stawić czołarywalom.Kurt Gruber był dwudziestoletnim studentem prawa, któryzorganizował Wielkoniemiecki Ruch Młodzieży(GrofideutscheJugendverband,GDJV). Wywiązała się walka o władzę, z którejX
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
-
Linki
- Home
- Pytania problemowe, historia sztuki, architektura, Egzamin now. Eur. Wł-2013-02-09, Egzamin now. Eur. Wł
- ROLA OBSERWACJI I EKSPERYMENTUW METODOLOGII NAUKI GALILEUSZA, historia nauki, Galileusz
- R-Siebert P.-Historia Kościoła 1938(1), Zachomikowane i Od Was, Od Was
- Ratowanie osłabionego zimą jeża w Bielsku Białej, ■ hobby, Chrońmy JEŻE, Jeżowe Historie
- Raporty szpiega 1861-1863 Tom 1, Historia Polski - ponad 7400 książek(1)
- Pustynny Lis - The Desert Fox - The story of Rommel (1951), Filmy HISTORIA
- Pysia - samiczka z podtopień, ■ hobby, Chrońmy JEŻE, Jeżowe Historie
- R. Po-chia Hsia - The Blackwell A Companion to the Reformation World (2004), Historia(2)(1)
- ROCZNIK HISTORYCZNO–GEOGRAFICZNY.compressed, FOLDER NR 1 MATERIAŁY PDF POJEDYŃCZO(1)
- Ratowanie jeży z niewoli, ■ hobby, Chrońmy JEŻE, Jeżowe Historie
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- paintitblack.htw.pl