R19 INSTRUKCJA - czujnik polozenia i predkosci obrot. walu korbowego , metrologia

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Dziaþanie tych czujnikw jest w zasadzie takie samo we wszystkich przypadkach, chociaŇ budowa moŇe byę
rŇna zaleŇnie od zastosowania lub producenta. Rysunek 1 to przykþad powszechnie uŇywanego czujnika
przetwornika magnetycznego waþu korbowego.
Rysunek 1
Czujnik przetwornika magnetycznego przeksztaþca ruch zħba ze stopu metalu na napiħcie drgaı (rysunek 2).
Kiedy zĢb koþa wyzwalajĢcego przechodzi w pobliŇu koıcwki wtyku bieguna, zmienia siħ pole magnetyczne
otaczajĢce cewkħ. Kiedy zmienia siħ pole magnetyczne, w cewce wzbudzane jest napiħcie, ktre jest
proporcjonalne do natħŇenia i prħdkoĻci zmiany pola. Jedno peþne drganie wytwarzane jest dla kaŇdego
przechodzĢcego zħba. Koþo wyzwalajĢce zamontowane jest na koıcu waþu korbowego, a czujnik generuje seriħ
impulsw, ktre jednostka ECU wykorzystuje do okreĻlenia czasu zapþonu i wtrysku. W wiħkszoĻci kþ
wyzwalajĢcych brakuje dwch lub trzech zħbw, dziħki czemu jednostka ECU okreĻla czas zwrotnego poþoŇenia
odkorbowego.
Rysunek 2
1.
Kable ekranowane
2.
Obudowa
3.
Koþo wyzwalajĢce
4.
Szczelina powietrzna
5.
Magnes trwaþy
6.
Cewka
7.
Wtyk bieguna
S
RŇne czujniki bħdĢ miaþy rŇne opory, jednak zazwyczaj typowy czujnik z przemiennikiem magnetycznym bħdzie
miaþ pomiħdzy 200 omw a 1 000 omw. Napiħcie wytwarzane przez czujnik zaleŇy od prħdkoĻci koþa wyzwalajĢcego i
iloĻci obrotw w cewce, a zatem napiħcie wyjĻciowe mogþoby wynosię pomiħdzy 5 V a 20 V. Sygnaþ wytwarzany przez
czujnik ma bardzo maþĢ energiħ i moŇe zostaę z þatwoĻciĢ stþumiony przez inne silniejsze sygnaþy, na przykþad ukþad
zapþonowy. W zwiĢzku z tym kable z czujnika do ECU sĢ dobrze osþoniħte.
 Rysunek 3
Uproszczony schemat obwodu pokazuje ukþad pomiarowy czujnika przetwornika magnetycznego (rysunek 3). Napiħcie
wyjĻciowe czujnika doprowadzane jest do obwodu wyzwalajĢcego Schmitt'a , gdzie sinusoidalny ksztaþ fali
zamieniany jest na falħ prostokĢtnĢ o tym samym czasie trwania. Sygnaþ jest nastħpnie wykorzystywany przez
jednostkħ ECU do obliczania zwrotnego poþoŇenia odkorbowego i czasu dla ukþadu wtrysku i zapþonu.
Oscyloskop moŇe byę czħsto przydatnym narzħdziem diagnozowania usterek.
Pomiar napiħcia wykonywany jest pomiħdzy i .
Rysunek 4
Rysunek 4 pokazuje prosty ksztaþt fali napiħcia, ktrego oglny ksztaþt jest wsplny dla wiħkszoĻci czujnikw
przetwornikw magnetycznych. Zmiana ksztaþtu fali w poþowie Ļladu powstaje w wyniku brakujĢcych zħbw na kole
wyzwalajĢcym.
 •
S

Sprawdzię, czy wystħpuje maþe wyjĻcie napiħcia wtedy, gdy przedmiot ze stopu Ňelaza przesuwa siħ szybko
obok koıcwki czujnika.

S
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tejsza.htw.pl
  •