ROAD 200, Automatyka Bram

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
For sliding gates
Road200
Instructions and warnings for the fitter
Istruzioni ed avvertenze per l’installatore
Instructions et recommandations pour l’installateur
Anweisungen und Hinweise für den Installateur
Instrucciones y advertencias para el instalador
Instrukcje i uwagi dla instalatora
Aanwijzingen en aanbevelingen voor de installateur
Road200
Indie:
pag.
1
Ostrzeżenia
113
7
Rozszerzenie wiadomości 122
7.1
Przyciski do programowania 122
7.2
Programowanie 123
7.2.1
Funkcje pierwszego poziomu (funkcje ON-OFF) 123
7.2.2
Programowanie pierwszego poziomu
(funkcje ON-OFF)
2
Opis produktu i jego przeznaczenie
113
2.1
Ograniczenia w użytkowaniu
114
2.2
Typowa instalacja
114
2.3
Wykaz przewodów
114
123
3
Instalacja
115
7.2.3
Programowanie drugiego poziomu
(parametry regulowane)
123
3.1
Kontrola wstępna
115
7.2.4
Programowanie poziom drugi
(parametry regulowane)
3.2
Mocowanie siłownika
115
124
3.3
Instalowanie innych urządzeń
116
7.2.5
Przykład programowania pierwszego poziomu
(funkcje ON-OFF)
3.4
Połączenia elektryczne
117
124
3.5
Opis połączeń elektrycznych
118
7.2.6
Przykład programowania drugiego poziomu
(parametry regulowane) 125
7.3
Dodawanie lub demontaż urządzeń 125
7.3.1
Wejście STOP 125
7.3.2
Fotokomórki 126
7.4
Funkcje specjalne 126
7.4.1
Funkcja “Zawsze otwórz” 126
7.4.2
Funkcja “Otwiera Zawsze” 126
7.5
Podłączenie innych urządzeń 127
7.6
Rozwiązywanie problemów 127
7.7
Diagnostyka i sygnalizacja 127
7.7.1
Sygnalizacja za pomocą lampy sygnalizacyjnej 127
7.7.2
Sygnalizacja na centrali
4
Końcowa kontrola przed uruchomieniem
118
4.1
Wybór kierunku
118
4.2
Podłączenie zasilania
118
4.3
Przyswojenie długości skrzydła
119
4.4
Kontrola ruchu bramy
119
4.5
Funkcje ustawione fabrycznie
119
4.6
Odbiornik radiowy
119
4.7
Wczytanie nadajników radiowych
120
4.7.1
Wczytywanie w Trybie I
120
4.7.2
Wczytywanie Trybem II
120
4.7.3
Wczytanie “na odległość
121
128
4.7.4
Usunięcie z pamięci nadajników radiowych
121
7.8
Akcesoria
128
5
Odbiór i przekazanie do pracy
121
8
Dane techniczne
129
5.1
Odbiór
121
5.2
Przekazanie do pracy
122
Instrukcje i ostrzeżenia skierowane do użytkownika
siłownika ROAD
131
6
Konserwacja i likwidacja
122
6.1
Konserwacja
122
6.2
Likwidacja
122
112
1) Ostrzeżenia
Ta instrukcja zawiera ważne informacje dotyczące bezpieczeństwa
podczas instalowania, należy się z nią zapoznać przed rozpoczęciem prac
instalacyjnych. Niniejszą instrukcję należy przechowywać w celu
ewentualnej, przyszłej konsultacji.
Przypomina się, że analiza zagrożeń jest jednym z dokumentów
składowych “Książki Technicznej” automatyki.
• Określić niezbędność dodatkowych urządzeń, tak, aby skompletować
automatykę ROAD200, zgodnie ze specyfiką użytkowania i
występujących niebezpieczeństwach; na przykład, należy wziąć pod
uwagę zagrożenie uderzenia, zgniecenia, przycięcia, ciągnięcia itp., a
także innych, występujących niebezpieczeństw.
• Nie wykonywać żadnych zmian i modyfikacji, jeśli nie są one
przewidziane w niniejszej instrukcji; operacje tego rodzaju mogą jedynie
spowodować niewłaściwe działanie; NICE nie bierze odpowiedzialności
za szkody spowodowane przez zmodyfikowany produkt.
• Podczas instalowania i użytkowania należy uważać, aby do wnętrza
centrali i innych urządzeń (gdy są otwarte) nie dostały się elementy stałe
lub płyny; ewentualnie należy zwrócić się wtedy do serwisu technicznego
NICE; użytkowanie ROAD200 w takich sytuacjach może spowodować
niebezpieczeństwo.
• Automat nie może być użytkowany zanim nie zostanie dopuszczony do
pracy, zgodnie z rozdziałem „5 Odbiór i dopuszczenie do pracy”.
• Opakowanie ROAD200 musi być zlikwidowane zgodnie z odpowiednimi
miejscowymi przepisami.
• Gdy naprawa wykonana według wskazówek umieszczonych w niniejszej
instrukcji nie da oczekiwanego efektu należy skontaktować się z
serwisem firmy NICE.
• Po zadziałaniu wyłączników automatycznych lub bezpieczników i przed
ich przywróceniem do pierwotnej postaci, należy określić i wyeliminować
usterkę.
• Przed otwarciem pokrywy osłaniającej zaciski siłownika ROBAD200,
należy odłączyć wszystkie obwody zasilające; jeśli urządzenie
wyłączające jest niewidoczne z miejsca pracy, należy zawiesić tablicę
“UWAGA - PRACE KONSERWACYJNE W TOKU”.
Biorąc pod uwagę niebezpieczeństwa, jakie mogą wystąpić podczas
instalowania i użytkowania siłownika ROAD200, dla zwiększenia
bezpieczeństwa, instalacja musi odpowiadać przepisom, normom i
uregulowaniom prawnym. W tym rozdziale są przywołane wszystkie
ostrzeżenia ogólne a inne, a ważne ostrzeżenia podane są w rozdziałach
„3.1 Kontrola wstępna” i „5 Odbiór i uruchomienie do pracy”.
Według obowiązujących przepisów europejskich, wykonanie
drzwi lub bramy automatycznej musi być zgodne z Dyrektywą
98/37/CE (Dyrektywa Maszynowa), a w szczególności musi
odpowiadać normom: EN 12445; EN 12453 i EN 12635, które
pozwalają na uzyskanie świadectwa zgodności.
Dodatkowe informacje, wytyczne do analiz zagrożeń i Książka Techniczna,
są dostępne na: www.niceforyou.com.
• Niniejsza instrukcja jest przeznaczona wyłącznie dla wykwalifikowanego
personelu instalującego. Poza załączoną instrukcją: “Instrukcje i
ostrzeżenia przeznaczone dla użytkownika siłownika ROAD”, żadna inna
informacja zawarta w niniejszej broszurze nie jest przeznaczona dla
ostatecznego użytkownika!
• Użycie siłownika ROAD200 do innych celów niż przewidziano w niniejszej
instrukcji jest zabronione; użycie niezgodne z przeznaczeniem może
spowodować zagrożenie i wyrządzić szkody ludziom oraz uszkodzić inne
obiekty.
• Przed rozpoczęciem instalowania należy wykonać analizę zagrożeń z
wykazem podstawowych warunków bezpieczeństwa, przewidzianych w
załączniku I Dyrektywy Maszynowej, wskazując odpowiednie
rozwiązania, jakie należy zastosować.
PL
2) Opis produktu i jego przeznaczenie
ROAD200 jest siłownikiem elektromechanicznym do automatycznego
uruchamiania bram przesuwanych, używanych w budownictwie
mieszkalnym. Dysponuje sterującą centralą elektroniczną i
odbiornikiem do sterowania radiowego.
Siłownik działają za pomocą energii elektrycznej, a w przypadku braku
zasilania z sieci elektrycznej siłownik można odblokować specjalnym
kluczem i bramę można przesunąć ręcznie.
277
85
330
195
1
113
!
2.1) Ograniczenia w użytkowaniu
Dane dotyczące wydajności siłownik ROAD200 są podane w rozdziale “8 Charakterystyki techniczne” i są jedynymi wartościami, jakie pozwalają
na właściwą ocenę możliwości użycia.
Zasadniczo ROAD200 jest w stanie automatyzować bramy o ciężarze do 200 Kg, lub o długości do 5 m, tak jak podano w tabelach 1 i 2.
Długość skrzydła pozwala na określenie maksymalnej ilości cykli na
godzinę, oraz ilości cykli kolejno następujących, natomiast ciężar bramy
pozwala na określenie procentowej redukcji cykli i maksymalnej
dozwolonej prędkości; na przykład, jeśli skrzydło ma 3,8m długości
byłoby możliwe 15 cykli/godzinę i 10 cykli kolejnych, natomiast, gdy
brama waży 170 kg należy zmniejszyć do 70 %, wynik ostateczny
będzie wynosił 11 cykli/godzinę i 7 kolejnych cykli.
Dla zapobieżenia przegrzaniu, w centrali zamontowany jest ogranicznik,
który oblicza obciążenie silnika i czas trwania cykli i interweniuje, kiedy
zostaje przekroczona maksymalna wartość graniczna.
Tabela 1: ograniczenia wynikające z długości skrzydła
Długość skrzydła
maksymalna ilość
maksymalna ilość
w metrach
cykli/godzinę
kolejnych cykli
Do 3
20
13
3 - 4
15
10
4 - 5
12
8
Tabela 2: ograniczenia wynikające z ciężaru skrzydła
Ciężar skrzydła Kg
Procentowa redukcja cykli
Do 100
100%
100÷150
85%
150÷200
70%
2.2) Typowa instalacja
Na rys. 1 jest pokazana typowa instalacja automatyki dla bramy przesuwnej przy wykorzystaniu siłownika ROAD200
1
2
8
7
4
D
3
3
5
6
10
E
E
F
C
11
B
2
C
9
A
1
Przełącznik na klucz
2
Bok główny stały (opcja)
3
Fotokomórki
4
Bok główny ruchomy
5
Wspornik wyłącznika krańcowego
“Otwarte”
6
Zębatka
7
Bok wtórny stały (opcja)
8
Światło migające z wbudowaną
anteną
9
ROAD200
10
Wspornik wyłącznika
krańcowego “Zamknięte”
11
Radionadajnik
2.3) Wykaz przewodów
W typowym urządzeniu pokazanym na rysunku 2 są uwidocznione
także przewody niezbędne do podłączenia różnych urządzeń; w tabeli
nr 3 podane są charakterystyki przewodów.
Użyte przewody muszą być zgodne z rodzajem instalacji;
na przykład zaleca się przewód H03VV-F do wnętrz albo
H07RN-F na zewnątrz.
!
Tabela 3: wykaz przewodów
Połączenie
Rodzaj przewodu
Maksymalna dozwolona długość
A: Linia elektryczna zasilająca
1 przewód 3x1,5mm
2
30m (uwaga 1)
B: Lampa ostrzegawcza z anteną
1 przewód 2x0,5mm
2
20m
1 przewód ekranowany RG58
20m (zalecany krótszy od 5m)
C: Fotokomórk
1 przewód 2x0,25mm
2
dla TX
30m
1 przewód 4x0,25mm
2
dla RX
30m
D: Przełącznik na klucz
2 przewody 2x0,5mm
2
(uwaga 2)
50m
E: Listwa krawędziowa główna
1 przewód 2x0,5mm
2
(uwaga 3)
30m
F: Listwy ruchome
1 przewód 2x0,5mm
2
(uwaga 3)
30m (uwaga 4)
Uwaga 1:
Jeśli przewód zasilający jest dłuższy niż 30m, to należy zastosować przewód o większym przekroju, na przykład 3x2,5mm
2
, oraz
niezbędne jest dodatkowe uziemienie w pobliżu siłownika.
Uwaga 2:
dwa przewody 2x0,5mm
2
mogą być zastąpione jednym przewodem 4x0,5mm
2
Uwaga 3:
jeśli jest więcej niż jedna listwa, patrz rozdział “7.3.1 Wejście STOP” dla rodzaju zalecanego połączenia
Uwaga 4:
do połączenia listew ruchomych na skrzydłach przesuwnych należy wykorzystać odpowiednie urządzenia, które pozwalają na
połączenie elektryczne również wtedy, kiedy skrzydło jest w ruchu.
114
3) Instalacja
Instalacja siłownika ROAD200 musi być wykonana przez wykwalifikowany personel, zgodnie z przepisami, normami i
uregulowaniami prawnymi, oraz według niniejszej instrukcji.
3.1) Kontrola wstępna
Przed przystąpieniem do instalacji siłownika ROAD200, należy
przeprowadzić następujące kontrole:
• Sprawdzić, czy wszystkie elementy i materiały, jakie będą
zastosowane, są w idealnym stanie, odpowiednie do użycia i zgodne
z normami.
• Sprawdzić, czy konstrukcja bramy jest odpowiednia do wykonania
automatyzacji.
• Sprawdzić, czy ciężar i wymiary skrzydła mieszczą się w granicach
podanych w rozdziale 2.1 „Wartości graniczne zastosowania”
• Sprawdzić, porównując z wartościami podanymi w rozdziale 8
„Charakterystyki techniczne”, czy tarcie statyczne, (czyli siła
niezbędna do poruszenia skrzydła) jest mniejsza od połowy “Siły
maksymalnej”, i czy tarcie dynamiczne (czyli siła potrzebna do
utrzymania ruchu skrzydła) jest mniejsza od połowy “Siły nominalnej”;
zaleca się tu margines 50%, ponieważ warunki klimatyczne mogą
zwiększyć tarcie w czasie eksploatacji bramy.
• Sprawdzić, czy na całej drodze przesuwu skrzydła, tak przy
zamykaniu jak i przy otwieraniu, nie ma punktów, w których występuje
zwiększony opór.
• Sprawdzić, czy nie ma niebezpieczeństwa wykolejenia się skrzydła i
czy nie występuje zagrożenie wysunięcia się z prowadnic.
• Sprawdzić wytrzymałość mechanicznych ograniczników ruchu, czy
nie powstaną odkształcenia, jeśli skrzydło miałoby uderzyć silnie w
zderzak.
• Sprawdzić, czy skrzydło pozostaje w równowadze, to znaczy nie
może się ruszać jeśli jest zatrzymane i pozostawione w jakiejkolwiek
pozycji.
• Sprawdzić strefę mocowania siłownika, czy nie jest narażona na
zalanie i ewentualnie zamontować siłownik na odpowiednim
wsporniku nad ziemią.
• Sprawdzić, czy strefa mocowania siłownika pozwala na jego
wysprzęglenie oraz bezpieczny i pewny przesuw ręczny.
• Sprawdzić, czy punkty mocowania różnych urządzeń są w miejscach
zabezpieczonych przed uderzeniami i czy powierzchnie montażu są
odpowiednio solidne.
• Unikać przypadków, gdy elementy automatyki mogłyby być
zanurzone w wodzie lub w innych cieczach.
• Nie ustawiać siłownika ROAD200 w pobliżu płomieni lub źródeł
ciepła, w środowisku potencjalnie wybuchowym, szczególnie
kwaśnym lub słonym, ponieważ może to być powodem
nieprawidłowego działania albo spowodować inne zagrożenie.
• W przypadku istnienia przejścia (furtki) wewnątrz skrzydła lub w obszarze
ruchu skrzydła, należy upewnić się, że nie utrudnia ono normalnego
przesuwu i ewentualnie przewidzieć odpowiedni system blokujący.
• Podłączyć centralę do elektrycznej linii zasilającej wyposażonej w
uziemienie zabezpieczające.
• Elektryczna linia zasilająca musi być odpowiednio zabezpieczona
przez właściwe bezpieczniki magnetyczno-termiczne i różnicowe.
• Na linii zasilającej z sieci elektrycznej należy zamontować urządzenie
rozłączające zasilanie (z kategorią przepięcia III to znaczy odległość
między stykami musi wynosić przynajmniej 3,5mm) albo inne,
równorzędne urządzenie, na przykład wtyczkę i gniazdko. Jeśli
urządzenie rozłączające nie znajduje się w pobliżu automatu, to
należy zabudować system blokady przed przypadkowym lub
nieuprawnionym włączeniem.
PL
3.2) Mocowanie siłownika
Jeśli powierzchnia podparcia już istnieje, mocowanie siłownika należy wykonać bezpośrednio na tej powierzchni, wykorzystując do tego celu
odpowiednie środki jak na przykład kołki rozporowe.
1. W przeciwnym przypadku, w celu zamocowania siłownika należy:
2. Wykonać wykop pod fundament o odpowiednich wymiarach wykorzystując jako odniesienie wartości podane na rys.3
3. Przygotować jedną lub więcej rurek do przeprowadzenia przewodów, tak jak na rys. 4
4. Dołączyć dwie śruby fundamentowe do płyty fundamentowej, wkładając jedną nakrętkę pod a drugą nad płytę; nakrętkę dolną należy dokręcić
do końca gwintu (patrz Rysunek 5) w taki sposób, aby część nagwintowana wystawała na około 25÷35mm nad płytą.
5. Wylać beton, i zanim zacznie tężeć, ustawić płytę fundamentową według wartości podanych na rys. 3; sprawdzić czy jest równoległa do
skrzydła i dokładnie wypoziomowana. Odczekać do całkowitego stężenia betonu
6. Odkręcić dwie górne nakrętki z płyty, następnie ustawić na niej siłownik, sprawdzić czy jest dokładnie równoległy do skrzydła i następnie lekko
dokręcić 2 nakrętkami i podkładkami, które są w zestawie, tak jak na rys. 7.
25÷35
0÷10
192
330
0÷50
4
5
0÷10
192
0÷50
330
3
6
7
115
!
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tejsza.htw.pl
  •