ROLA OBSERWACJI I EKSPERYMENTUW METODOLOGII NAUKI GALILEUSZA, historia nauki, Galileusz

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
202
A
NTONI
B
ENEDIKT
PERSPEC
T
IVA
Legnickie Studia
Teologiczno-Hi sto rycz ne
Rok III 2004 Nr 2
A
NTONI
B
ENEDIKT
ROLA OBSERWACJI I EKSPERYMENTU
W METODOLOGII NAUKI GALILEUSZA
W metodologii nauki XVII w. techniki badań empirycy-
stycznych nie zróżnicowały się jeszcze na tyle, aby można było
wśród nich wyodrębnić z jednej strony obserwację, z drugiej zaś
eksperyment. Metodologia dawniejsza również tej różnicy nie
precyzowała, a właściwie nawet nie odczuwała potrzeby takie-
go zróżnicowania. Istotą niniejszego artykułu jest zarysowanie
wielkiego naukowego
novum
, które wprowadził swoją praktyką
badawczą Galileusz. Polegało ono nie na odwołaniu się do ob-
serwacji, lecz na odmiennym do niej stosunku: mianowicie na
wyodrębnianiu pewnych elementów, szczególnie prostych, tak
by można było ująć je ilościowo i zastosować do nich opis ma-
tematyczny
1
.

Czarnocka – wiąże się z problemem empiryzmu. Koniecznym bowiem, choć nie wy-

wiąże się z problemem empiryzmu. Koniecznym bowiem, choć nie wy-

starczającym warunkiem prawdziwości tezy empiryzmu jest istnienie czysto empi-
rycznej bazy, czyli neutralnych, nie uwikłanych w teorię danych doświadczalnych,
tzw. danych czystych. W związku z tym stanowiska postulujące niezależność do-
świadczenia od teorii bronią tezy empiryzmu. Wykazują bowiem spełnienie warunku
jego prawdziwości. M. C
ZARNOCKA
.
Koncepcje zależności doświadczenia od teorii.
„Zagadnienia Naukoznawstwa” 26:1990 z. 4 (104) s. 529.
T
1
Koncepcje zależności doświadczenia od teorii, skonstruowane we współczesnej fi-
lozofii nauki, dzieli się powszechnie na dwie przeciwstawne grupy. Do pierwszej za-
licza się stanowiska postulujące całkowitą niezależność doświadczenia od teorii. Jej
zwolenników znajdujemy przede wszystkim wśród przedstawicieli neopozytywizmu.
Do drugiej grupy stanowisk zaliczone są koncepcje postulujące zależność doświad-
czenia od teorii. Problem zależności doświadczenia od teorii – jak uważa Małgorzata

jak uważa Małgorzata
Rola obserwacji i eksperymentu w metodologii nauki Galileusza
203
Cechą charakterystyczną bowiem nauki nowożytnej jest ja-
kościowo nowy stosunek do faktów empirycznych, który poja-
wił się u uczonych w XVI i XVII w. Nietradycyjne podejście
badaczy do danych empirycznych sprawiło, że „lekceważone
dotąd w badaniach naukowych środki techniczne –
zwłaszcza
środki pomiarowe i eksperymentalne –
stały się poczynając od
statować fakt, iż interpretacja ta była utrudniona wskutek
dności izolacji badanych zjawisk, niemożności uniezależnienia
ich od przypadkowych zakłóceń. Spowodowanych z kolei ni-
skim poziomem techniki eksperymentalnej z jednej strony oraz
słabym stopniem rozwoju teorii, zwłaszcza teorii o charakterze
idealizacyjnym z drugij”
3
.Dopiero bowiem w metodologii Ga-
lileusza, w której wyeksponowana została rola i znaczenie mate-
matyki dla nauk empirycznych, wzrosła także rola modelowania
i idealizacji w nauce nowożytnej, co oznacza, że „eksperyment
przyczynił się istotnie do modyfikacji i rozbudowania metod po-
znania naukowego nie tylko w ich wymiarze doświadczalnym,
lecz także teoretycznym. Jest to tym bardziej słuszne, że rola
eksperymentu jest w pewnym stopniu analogiczna do roli ide-
alizacji: umożliwiają one rozpatrywanie badanych zjawisk w
ich «czystej» postaci, możliwie najmniej zniekształconej przez
wpływy zewnętrzne, przypadkowe”
4
.
statować fakt, iż interpretacja ta była utrudniona wskutek
„Tru-
2
J. S
UCH
.
Rola techniki w powstaniu nowożytnego przyrodoznawstwa.
„Studia Filo-
zoficzne” 1973 nr 7 s. 5.
3
Tamże
.
4
J. S
UCH
.
Eksperyment a nauka.
W:
Teoria –
Technika

Technika
XVI w., głównymi narzędziami zdobywania informacji nauko-
wej o charakterze empirycznym. Dotąd taką rolę odgrywały
w pewnej mierze środki obserwacji wykorzystywane w nauce,
zwłaszcza w astronomii”
2
. Powstaje także pytanie, jakie przy-
czyny wpłynęły na wykształcenie się adekwatnej interpretacji
wyników obserwacji i eksperymentów? Na wstępie należy skon-
statować fakt, iż interpretacja ta była utrudniona wskutek „Tru-

Red. D. Sob-
czyńska, E. Zielonacka-Lis, J. Szymański. Poznań 1995s. 42.
– –
Eksperyment.

Eksperyment.
204
A
NTONI
B
ENEDIKT
Stąd wyrosło nowoczesne pojmowanie eksperymentu: nie
jako prostego pytania stawianego przyrodzie, lecz jako zapew-
nienia przyrodzie takiego biegu wydarzeń, by pewne zjawisko
interesujące badającego wystąpiło w możliwie prostej formie.
Takie rozumienie eksperymentu wymagało również skon-
struowania nowej podbudowy teoretycznej. Otóż Galileusz opra-
cował nowoczesną metodę, zawierającą zarówno treści empi-
ryczne, jak i teoretyczne, która w jego zamierzeniu miała być
metodą użyteczną we wszystkich dziedzinach badań nauko-
wych.
Galileusz pokazywał w jaki sposób funkcjonuje jego meto-
da naukowa w konkretnych badaniach. Nie formułował on bo-
wiem metody nauk przyrodniczych w oderwaniu od konkretów
5
.
Ambicją Galileusza nie było ścisłe definiowanie i eksplikowanie
aksjomatów, kategorii i procedur badania empirycznego
6
. Za-
mierzał przede wszystkim pokazać w jaki sposób funkcjonują
one w procesie poznania struktury i porządku Wszechświata.
1. Istota doświadczenia.
Chciałbym obecnie zastanowić się nad tym, co stanowi
punkt wyjścia empirycznych metod poznania? Galileusz zarów-
no w pracach dotyczących problemów astronomicznych, jak
i fizyki ziemskiej podkreślał, iż fundamentem wszelkiej warto-
ściowej wiedzy konkretnej jest doświadczenie
7
. Powstaje jednak
5
„Istotnie zaczynam pojmować, że logika, jakkolwiek jest środkiem wielce pomoc-
nym w dialektyce, nie może pobudzać umysłu do wynalazków i do ścisłości geome-
trycznej. (...) logika pozwala nam rozpoznać, czy badania i wywody zostały przepro-
wadzone prawidłowo, ale żeby dawała nam ich przebieg, konkluzje, tego nie sądzę”.
G. G
ALILEI
.
Rozmowy i dowodzenia matematyczne w zakresie dwóch nowych umiejęt-
ności.
Warszawa 1930 s. 104.
6
A. B
AN
fi.
Galileo Galilei.
Milano 1961 s. 328-329.
7
G. de Bella w monografii poświęconej fizyce Galileusza wskazuje na trzy punkty łą-
czące Galileusza z Arystotelesem. Po pierwsze dla Galileusza i Arystotelesa punktem
wyjścia metod eksperymentalno-matematycznych jest obserwacja naturalnych feno-
menów. Po drugie, według obu zmysły wprawdzie dostarczają danych, lecz muszą one
Rola obserwacji i eksperymentu w metodologii nauki Galileusza
205
pytanie jak pojmuje Galileusz doświadczenie, a także czy samo
doświadczenie, bez przyjmowania uprzednio jakichkolwiek za-
łożeń i hipotez, wystarczy dla konstrukcji wartościowej wie-
dzy
8
? Jakie więc miejsce w hierarchii wiedzy o przyrodzie zaj-
muje doświadczenie
9
? Czym kieruje się badacz, gdy decyduje
się przeprowadzić doświadczenie w tym, a nie w innym ukła-
dzie – autorytetem, intuicją, wcześniejszą wiedzą, ciekawością,
niecznością życiową
10
niecznością życiową ?
Nowością w metodologii nauki Galileusza było formalne
wprowadzenie matematyki do doświadczenia. To nie potocz-
na obserwacja zrodziła fizykę, lecz wymóg obserwacji ścisłej.
A ścisłość jest owym słowem, które zdaniem Galileusza właści-
we sobie, autentyczne znaczenie zyskuje tylko w matematyce
11
.
Zasadnicza kwantyfikacja zjawisk osiągana jest w wyniku ich
podstawowego pomierzenia, a więc matematycznego doświad-
czenia
12
.

1639 roku, do Galileusza, pisał: „Ja naprawdę jestem przekonany, że jeśli ustanowi-
my doświadczenie jako zasadę dla nauk, które są pewne, to przedmioty poznawalne
zmysłowo mogą stanowić punkt wyjścia dla dalszego poznawania naszej niewiedzy.
(...) i jeśli w zasadach nauk przekroczymy próg definicji, aksjomatów i twierdzeń, to
na fundamencie doświadczenia zmysłowego i eksperymentu mogą zostać ukonstytu-
owane takie nauki jak: astronomia, muzyka, mechanika, perspektywa i wiele innych”.
B
ALIAMI
G. B.
Lettera a Galileo Galilei, 1 luglio 1639
. W:
Le Opere di G. Galilei
.
T. XVIII. Firenze 1890-1909 s. 69.
9
Galileusz i Orazio Grassi „nie sugerowali, że eksperyment jest przyczyną sformu-
łowania teorii; natomiast wielokrotnie podkreślali, że eksperyment może ilustrować,
potwierdzać lub falsyfikować teorię. Laboratorium było dla nich nie miejscem naro-
dzin, lecz testowania teorii”. W. R. S
HEA
.
Galileos Intellectual Revolution: Middle

Period (1610-1632).
New York 1972 s. 92.
10
M. A. F
INOCCHIARO
.
Galileo and the Art of Reasoning.
Dodrecht 1980 s. 107-119.
11
A. R
OSTAGNI
.
Galileo e il pensiero scientifico moderno.
Padova 1965.
12
J. O
RTEGA
Y
G
ASSET
.
Po co wracamy do filozofii?
Wybrał i wstępem opatrzył
S. Cichowicz. Przeł. E. Burska, M. Iwańska, A. Jacewicz. Warszawa 1992 s. 167.

autorytetem, intuicją, wcześniejszą wiedzą, ciekawością,
koniecznością życiową
10
(tj. dane) zostać poddane twórczej działalności intelektu, który na ich podstawie jest
zdolny formułować prawa. Po trzecie oboje nauczają, iż fizyczne wnioski z naszych
rozumowań powinny także zostać sprawdzone eksperymentalnie. G.
DE
B
ELLA
.
La
filosofia nella fisica di Galileo.
Monza 1946 s. 95.
8
Bardzo interesujące w tej kwestii jest zdanie patrycjusza i gubernatora twierdzy,
genueńczyka – Giovanniego Battisty Balianiego (1582-1660). W liście, z dnia 1 lipca

Giovanniego Battisty Balianiego (1582-1660). W liście, z dnia 1 lipca
206
A
NTONI
B
ENEDIKT
Galileusz, będąc przede wszystkim uczonym teoretykiem,
był równocześnie empirykiem i zalecał, aby w postępowaniu
badawczym szukano faktów potwierdzających daną hipotezę.
Rzecz w tym, iż badacz powinien starać się wykryć relacje
i związki pomiędzy poszczególnymi faktami, których analiza
musi zmierzać do głębszego zrozumienia obserwacji. Galileusz
wiedział dobrze, że eksperymentowanie jest bronią obusieczną,
zawodzącą tych, którzy posługują się nią nieumiejętnie. Pisał
na przykład o wspaniałej przenikliwości umysłu M. Kopernika,
który „kierując się przesłankami rozumu, obstawał on niezmien-
nie przy swym twierdzeniu, któremu doświadczenia zmysłów
kłam zadawały –
toteż nie przestaję się zdumiewać, iż bez wy-

toteż nie przestaję się zdumiewać, iż bez wy-
tchnienia oświadczał zawsze, że Wenus krąży naokoło Słońca,
że bywa od nas przeszło sześć razy dalej w jednym wypadku niż
w innym, a jednak ukazuje się zawsze jako jednakowo wielka,
chociaż powinnaby się ukazywać czterdzieści razy większa”
13
.
Powstaje kolejne pytanie –
w jaki sposób Galileusz przy-

w jaki sposób Galileusz przy-
stępuje do konstrukcji układu obserwacyjnego, jakie pytania
zadaje przyrodzie za pomocą doświadczenia i w jaki sposób,
w jakiej formie należy je według niego postawić, aby otrzymać
zrozumiałą i znaczącą odpowiedź?
Galileusz uważał, iż rzeczywistość jest esencjalnie zróżni-
cowana i dlatego swoje doświadczenia rozpoczyna od matema-
tycznej konstrukcji idealizacji – modelu interesującego go zja-

modelu interesującego go zja-
wiska, charakteryzującego się tym, że uwzględnia w pierwszej
kolejności istotne aspekty badanego obiektu. Dla Galileusza
istotnymi właściwościami zjawiska były cechy podstawowe,
główne, charakterystyczne, które mogły zostać wyrażone za po-
mocą wielkości matematycznych
14
.
13
G. G
ALILEI
.
Dialog o dwu najważniejszych układach świata Ptolemeuszowym
i Kopernikowym.
Przeł. E. Ligocki przy współudziale K. Giustiniani-Kępińskiej.
Warszawa 1962 s
.
365-366.
14
Profesor R. Seeger w swoim referacie wygłoszonym w czasie obchodów „Roku
Galileusza” akcentował fakt, że Galileusz był przekonany, że tylko rozum, badając
dane empiryczne może stworzyć prawdziwy model Wszechświata. Nawiązując do
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tejsza.htw.pl
  •