R, 7 polecam - Powszechna Encyklopedia Filozofii, Pdf
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->RACJONALIZM (łac. ratio - rozum, rozważanie, racja, podstawa) - jeden zgłównych nurtów filozofii, zainicjowany przez Kartezjusza i kontynuowanyprzez jego następców w XVII i XVIII w.R.głosi niezależność poznawczą rozumu od danych doświadczenia (opozycja wobec empiryzmu), wrodzoność pojęć i zasad (natywizm), prymat rozumu wobec woli (opozycja wobec woluntaryzmu) oraz potrzebę stosowania wfilozofii metody dowodowej wzorowanej na geometrii Euklidesa (mos geome-tricus), odrzuca natomiast pozarozumowe źródła poznania (przeciwieństwo irracjonalizmu i spirytualizmu).R. filozoficznego nie należy mylić z - posługującą się tą samą nazwą -oświeceniową ideologią wyłonioną w XVIII w. w środowisku franc. publicystów - ideologów rewolucji franc. postulujących walkę z zastanym porządkiemspołeczno-politycznym i religią.Racjonalizmw aspekcie systematycznym.Pojęcie r. jest na tyle wieloznaczne, że można je traktować w kategoriach „pojęcia rodzinnego” w znaczeniu L.Wittgensteina (zob. R. Kleszcz,O racjonalności,35-36). Sens r. dookreśla sięprzez jego główne opozycje: empiryzm, irracjonalizm, intuicjonizm. R. możnazdefiniować uwzględniając następujące aspekty: a) wskazując na cechy diagnostyczne wspólne różnym jego postaciom historycznym; b) dookreślając kategorię racjonalności, do której odwołuje się r.; c) stosując (słabszą) wersję hi-storyzmu, przez wskazanie na genetyczno-historyczne oraz filozoficzne uwarunkowania procesu powstania i rozwoju r.; owe 3 sposoby definiowania r. niesą względem siebie rozłączne, lecz wzajemnie się uzupełniają.C e c h y r . Chcąc podać adekwatną charakterystykę r. pojętego jako opozycja wobec empiryzmu, W. Tatarkiewicz zaproponował uwzględnienie sześciuzagadnień, które miały ujawnić główne cechy r. Były to zagadnienia: naturypoznania i jego początku, pochodzenia, metody, zakresu i ważności. R. miałbysię odznaczać tym, że poznanie polegałoby na zrozumieniu (intuicja intelektualna), zaczynałoby się od idei wrodzonych pochodzących z rozumu, przy czymjedną z głównych metod rozwijających dane wrodzone jest rozumowanie. Uzyskane w ten sposób poznanie, będąc powszechne i konieczne, przekracza doświadczenie. Głównie w XVII w. posługiwano się metodami aksj ornaty czno-dedukcyjnymi wzorowanymi na matematyce (morę geometrico), równocześniez poglądem o wrodzoności niektórych lub wszystkich pojęć (innatywizm) itezą o powszechnej dowodliwości wszystkich prawdziwych twierdzeń wskazuRACJONALIZM PEF — O Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinuje charakterystyczny rys r., jakim jest aprioryzm. Aksjomatyzacji procedur dowodowych towarzyszyły w r. zainteresowania metodami semiotycznymi (formalizm i symbolizm) oraz przedsięwzięcia zmierzające do budowy sztucznegojęzyka idealnego (lingua universalis, characteristica universalis), pozwalającego na uniknięcie błędów w poznaniu oraz rozszerzenie naszych możliwości poznawczych. XVHI-wieczni krytycy r. (I. Kant) dostrzegli jeszcze jedną cechęr., jaką była dążność do opierania całej wiedzy i procesu jej zdobywania na jednej lub kilku naczelnych zasadach przyjętych a priori, czyli niezależnie od doświadczenia. Cechę tę nazwano dogmatyzmem.P o j ę c i e r a c j o n a l n o ś c i . Każda z form r. odwołuje się do określonejformy racjonalności, na której opiera swoje zasady i twierdzenia. Racjonalnośćta może być oparta na strukturach metafizycznych (ontologicznych), poznawczych, metodologicznych, aksjologicznych, językowych i in. Przejawem racjonalności metafizycznej (historycznie najwcześniejszej) jest natura bytu, rozpoznawana jako wewnętrznie niesprzeczna i inteligibilna. Jest ona podstawą obowiązywania zasad: przyczynowości oraz racji dostatecznej. Racjonalność poznawcza dotyczy nie tyle obiektywnych struktur bytowych, co struktur poznawczych (epistemologicznych), które uprzystępniają nam rzeczywistość lubjej fragment (np. teoria kategorii Kanta), za pomocą których artykułowane orazuzasadniane są rezultaty poznawcze. Racjonalność metodologiczna pozostajew ścisłym związku z panującym pojęciem nauki i jej kryteriami. Obowiązywanie określonych norm, zasad i wartości (i ich obiektywnej hierarchii) stanowipodstawę racjonalności aksjologicznej. Natomiast kryteria jasności i wyraźno-ści poznania i stylu filozofowania to obszar racjonalności pojęciowej. Racjonalność może dotyczyć także sfery ludzkich działań i przekonań. Wśród meta-zasad racjonalności wyróżnia się: ścisłość językową, zgodność z zasadami logiki, krytycyzm, rozwiązywalność problemu (R. Kleszcz), zaś do jej kryteriówzalicza się (zwł. w przypadku nauki): uzasadnialność, algorytmiczność reguł iniesprzeczność (M. Walczak).Racjonalność da się pojąć również w kategoriach sensu. „Mówimy, żecoś ma sens, jeśli jest racjonalne, dające się rozpoznać, wytłumaczyć, uzasadnić. Coś jest bezsensowne, jeśli tych postulatów nie spełnia. Bezsens jest wówczas jednym z możliwych przypadków irracjonalności” (W. Stróżewski,Istnienie i sens,425). Granicą racjonalności (i sensu) jest sprzeczność, niedorzeczność czy absurd: logiczny, moralny albo aksjologiczny.RACJONALIZMPEF — O Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z AkwinuRacjonalizmw aspekcie historycznofilozoficznym.R. m e t a f i z y c z n y ij e g o a r c h a i c z n e p o c z ą t k i . O początkach r. (metafizycznego) sensu largomożna mówić już w przypadku Heraklitejskiej nauki o wspólnym wszystkimpoznającym logosie (ó Aóyoę [ho Logos]) przenikającym świat. To samo wprzypadku pitagorejskiej nauki o harmonii czy Anaksagorasa koncepcjiwszechobecnego i wszystko organizującego w kosmiczny ład Rozumu (ó vouę[ho nous]). R. w tej wczesnej fazie odwoływał się do racjonalności, której upatrywał w metafizycznych strukturach rzeczywistości, uznając ją za w pełni poznawalną (inteligibilną).Systematycznie rozwiniętą formę tego rodzaju r. i klasyczną, dominującąprzez następne wieki zaprezentowali Platon i Arystoteles. Pierwszy z nich źródeł racjonalności świata upatrywał w transcendentnej względem świata, wiecznej i niezmiennej sferze idei. Sfera ta była całkowicie inteligibilną i nadawałaracjonalności sferze świata materialnego. Świat materialny „został utworzonywedług modelu, który jest przedmiotem rozumu i myśli, i jest tym samym” (Ti-majos,tłum. P. Siwek, Wwa 1986, 29 A-B). Natomiast wg Arystotelesa ontyczną podstawą racjonalności świata i jego poznawalności nie jest transcendentna idea, ale forma (gopcpń [morphe]). Jest ona czymś obecnym w każdymindywiduum i jako taka jest ontyczną podstawą definicji. Forma pozwala danąrzecz poznać, czyli umieścić ją w kontekście jej koniecznych przyczyn. W jegoprzypadku zwykło się mówić o metodologicznym r., polegającym na powiązaniu poznania naukowego z procedurami dowodowymi typu sylogistycznego. Wśredniowieczu nawiązywano do obu wersji r. Szczególne znaczenie dla dalszych dziejów r. miała wczesnoscholastyczna formuła „sola ratione” (dosł. samym rozumem), postulująca taki rodzaj filozoficznej argumentacji, który nieodwoływałaby się do żadnego innego autorytetu poza samym rozumem (zob.M. Grabmann). Ta formuła stała się naczelną dyrektywą całej scholastyki średniowiecznej i renesansowej.R. n o w o ż y t n y ( k l a s y c z n y ) . Wraz ze zamianą paradygmatu nauki,jaki pojawił się z koncepcjami F. Bacona i Galieusza, zmieniło się w czasachnowożytnych pojmowanie podstaw racjonalności i zasad. Niekwestionowanymautorytetem dla nowożytnych racjonalistów był Kartezjusz, który w przedmowie do francuskojęzycznej wersji dziełaZasady filozofiiprzyrównał naukę(wiedzę) do drzewa. Jego korzeniami miałaby być dostarczająca pierwszych iniepowątpiewalnych zasad metafizyka, pniem fizyka, zaś wyrastającymi z nieRACJONALIZMPEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinugo konarami „wszystkie inne nauki, sprowadzające się do trzech podstawowych, mianowicie do medycyny, mechaniki i etyki” (R. Descartes,Autor dotłumacza książki. List, który może tu służyć jako przedmowa,w: tenże,Zasadyfilozofii,tłum. I. Dąbska, Kęty 20012, 19).W nowożytnym r. kartezjańskim szczególna rola przypadła więc metafizyce, która odkrywa, określa i artykułuje jego zasady oraz ich poznawcze źródła. Zasady te powinny spełniać 2 warunki: być bezwzględnie oczywiste oraz„od nich zależeć musi poznanie innych rzeczy [...], podczas gdy na odwrót,tamte bez nich poznane być nie mogą. Potem zaś trzeba się starać w ten sposóbwywieść z tych zasad poznanie rzeczy, które od nich zależą, by cały łańcuchdedukcji, które się przeprowadzi, był całkowicie oczywisty” (tamże, 12). Naczelną wśród zasad była „cogito ergo sum”. Jest ona najpierwsza oraz najpewniejsza (fundamentum inconcussum) ze wszystkich i „uderza każdego, kto filozofuje jak należy” (tamże, 17). W r. wyraźnie zaznacza się obecność r. pojęciowej w jego postulacie „jasnego i wyraźnego poznania” (clara et distincta per-ceptio), poznawczej (nauka o poznaniu intuicyjnym jako bazowym fundamencie epistemologicznym), metodologicznej (ścisłe powiązanie z modelem nauki)i metafizycznej (nauka o matematycznej strukturze świata materialnego: „Apudme omnia fiunt mathematice in natura”).Szczególnie charakterystycznym elementem r. Kartezjusza była koncepcja „nauki powszechnej”, czyli mathesis universalis (synonimy: mathesis gene-ralis, mathesis pura, mathesis vera). Jej zasadnicze idee zawarł we wczesnym(nie opublikowanym za życia) dzieleReguły kierowania umysłem.Najwłaściwszą, bo najpewniej służącą badaniu prawdy metodą miała być analiza wypracowana w ramach owej mathesis („Cała metoda polega na porządku i rozłożeniutego, na co należy zwrócić spojrzenie ducha, aby odkryć jakąś prawdę”- Reguły kierowania umysłem. Poszukiwane prawdy poprzez światło naturalne,tłum. L. Chmaj, Kęty 2002, 28). Mathesis odwoływała się do przesłanek naty-wistycznych (koncepcja wrodzonych pojęć prima cogitationum utilium semi-na) i apriorystycznych (akcent na autonomię poznania czysto rozumowego wstosunku do doświadczenia). W r. Kartezjusza i jego następców szczególną rolęodgrywała kategoria porządku (ordo), mająca tam uniwersalny sens i funkcję.Jako kategoria metodologiczna oznaczała określony, zaczerpnięty z geometrii(morę seu ordine geometrico) sposób wykładu (modus scribendi geometricus),uwzględniający określoną kolejność oraz status epistemologiczny poszczególRACJONALIZMPEF — O Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinunych zdań (propositiones), zaś jako kategoria ontologiczna determinowałazwiązki przyczynowo-skutkowe oraz określała zasady prawa naturalnego.Następcy Kartezjusza na kontynencie od XVII do pierwszej poł. XVIIIw. zmierzać będą w kierunku różnorako pojętej radykalizacji założeń jego r.Akcent będzie położony na autonomizację poznania czysto rozumowego przezrozszerzanie stosowalności w filozofii i nauce metody matematycznej (mosgeometricus). Istotne składowe tworzące metodę nowożytnego r. wypracowałB. Pascal w pracyO geometrycznym sposobie myślenia(tłum. M. Tazbir, w:tenże,Rozprawy i listy,Wwa 1962, 115-156) w postaci: tzw. ars iudicandi(sztuka sądzenia), ars demonstrandi, czyli procedury dowodzenia poznanej jużprawdy oraz retoryczno-pragmatystycznej sztuce przekonywania (ars de persu-ader). Wg niego racjonalność jest cechą nie tyle rzeczywistości, która pozostajedla nas nieznana, co raczej samej nauki.Modelowym przykładem dzieła głoszącego pogląd o pełnej racjonalnościświata jestEtykaB. Spinozy (tłum. J. Myślicki, Wwa 1991), który wszystkietezy tego dzieła wyłożył morę geometrico.Z czasem znacząco powiększano repertuar wrodzonych pojęć i zasad,czemu towarzyszyły dążenia do rozszerzenia stosowalności metod matematycznych, jak ma to miejsce w projekcie scientia generalis Leibniza - u niegoznajdujemy wszystkie główne elementy klasycznego r. Szczególnie ważne byłyjego prace semiotyczne (Meditationesde cognitione, veritate et ideis),pozwalające mu na pełną obiektywizację kryterium jasności i wyraźności i usprawnienie procedur dowodowych („Omnis humanis ratiocinatio signis ąuibusdamsive characteribus perficitur” - G. W. Leibniz,Die philosophischen Schriften,wyd. C. I. Gerhardt, B 1978, VII 204). Osobną składową jego r. jest projekttzw. lingua universalis, czyli projekt powszechnego języka, mającego być idealnym i doskonałym (wolnym od możliwości błędu lub fałszu) medium poznania, „wehikułem myśli”, narzędziem zdobywania nowej wiedzy oraz środkiemporozumiewania się pomiędzy uczonymi.W późniejszej fazie aktywności zasady swojego r. wyłożył Leibniz w ramach monadologicznej metafizyki (zob.Zasady filozofii, czyli monadologia,tłum. S. Cichowicz, w: tenże,Wyznanie wiary filozofa,Wwa 1969, 297-317).Uznał, że ostateczną podstawą uzasadniania są struktury bytowe („Ratio est inNatura [...]”- Diephilosophischen Schriften,VII289), których odczytaniem sąnaczelne zasady (zasada identyczności, sprzeczności i racji dostatecznej). OdRACJONALIZM PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
-
Linki
- Home
- Reader EULA, Programy, Foxit PDF Reader 1.2
- Radical 2017 PL, WĘDKARSTWO, Dokumenty wędkarskie PDF i KATALOGI
- REGULAMIN ODZNAK TURYSTYKI PIESZEJ PTTK.compressed(1), 0000 FOLDER NR 1 MATERIAŁY PDF POJEDYŃCZO
- Regulamin Mały Szlak Beskidzki - Polskie Towarzystwo Tatrzańskie - Zarzd Główny.compressed, D MATERIAŁY PDF
- Psalm - Tones, KSIEGI i KALENDARZE LITURGICZNE, HYMNY, PDF, NUTY DOTYCZACE CHORALU GREGORIANSKIEGO
- Pumping.Iron.[1977]DVDRip[Eng]- by WOLF, KULTURYSTYKA
- Quilt As-You-Go Made Modern Fresh Techniques for Busy Quilters, PATCHWORK WZORY, patchwork katalogi
- Psychologia zmiany. Rzecz dla wściekniętych. Wydanie II rozszerzone, OnePress
- ROZDZIAŁ PIĄTY ZMIENNE I STRUKTURY DANYCH, INFORMATYKA, âźTHE ART OF ASSEMBLY LANGUAGEâ [PL]
- Rasizm rasa i rasowa wiadomo , Mądrość Piekła
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- monissiaaaa.htw.pl