RI zagadnienia do egzaminu uzupełnione, Psychologia, Wprowadzenie do psychologii

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Psychologia różnic indywidualnych – zagadnienia do egzaminu
#1 Przedmiot badań psychologii różnic indywidualnych
 
Przedmiot psychologii RI
 
Starożytne korzenie psychologii RI (poglądy Platona, Arystotelesa, Hipokratesa).
 
Początek badań empirycznych nad RI (Darwin, Galton, Cattell)
 
Początek badań nad inteligencją (Spearman, Binet i Simon, Stern)
 
Wkład Pawłowa do psychologii RI
 
Różnice inter i intraindywidualne
 
Pojęcie cechy (+ dlaczego jest latentna i hipotetyczna)
 
Pojęcie dyspozycji, czynnika, wymiaru
 
Analiza czynnikowa: cel, przebieg
 
Stałość cech (czasowa i sytuacyjna; bezwzględna, względna, koherentna)
 
Relacja między cechą a stanem
 
Czynniki sytuacyjne i podmiotowe (cechy) a zachowanie
 
Pojęcie stylu i typu, rodzaje typologii (biegunowa, szufladkowa, wymiarowa)
 
Problem „dziedziczność i środowisko”
 
Determinanty środowiskowe (środowisko wspólne i specyficzne) i genetyczne inteligencji i
temperamentu
#2 Temperament – wprowadzenie
 
Formalne (w tym emocjonalne) i treściowe aspekty zachowania
 
Najpowszechniejsze wyróżniki pojęcia
temperament
wg Strelaua + definicja temperamentu
 
Istota podziału na opisowe vs. wyjaśniające koncepcje temperamentu
 
Typologia HipokratesaGalena (+ jej relacje do wymiarów neurotyczności i ekstrawersji)
 
Koncepcja temperamentu Heymansa i Wiersmy
 
Typologia Kretschmera
 
Typologia Sheldona
 
Temperament w ujęciu Pawłowa: badania, założenia, wymiary, typologia układu nerwowego
(temperamentu) i jej odniesienie do typologii HipokratesaGalena
#3 Temperament jako opis lub dyspozycja do określonych zachowań
 
Interakcyjna koncepcja temperamentu Thomasa i Chess (założenia, kategorie temperamentu i ich
przejawy w zachowaniu dziecka, temperament łatwy, trudny i wolno rozgrzewający się, dobroć
dopasowania)
 
Behawioralnogenetyczna teoria temperamentu Bussa i Plomina (założenia, struktura
temperamentu, biologiczne podłoże temperamentów EAS, dopasowanie temperamentu i
środowiska)
1
#4 Teorie temperamentu nawiązujące do pojęcia aktywacji
 
Pojęcie aktywacji
 
Aktywacja a siła procesu pobudzenia
 
Rodzaje aktywacji
 
Teoria PEN Eysencka (charakter teorii, założenia, charakterystyka wymiarów PEN i ich fizjologiczne
podłoże, postulaty)
 
PEN a typologia temperamentów HipokratesaGalena
 
Adaptacyjne znaczenie PEN (zdrowie psychiczne i fizyczne, zachowania seksualne, funkcjonowanie
szkolne i zawodowe)
 
Neuropsychologiczny model temperamentu Graya (założenia, wymiary, postulaty)
 
Pojęcie aktywowalności
#5 Regulacyjna teoria temperamentu (RTT)
 
Źródła RTT
 
Postulaty RTT
 
Pojęcie temperamentu w RTT
 
Cechy formalne i energetyczne przed i po modyfikacji, ich sens psychologiczny oraz mechanizmy
fizjologiczne
 
Odziedziczalność i uniwersalność cech RTT
 
Fizjologiczne podłoże cech RTT
 
Temperament jako system regulacji stymulacji
 
Cechy temperamentu a style działania
 
Struktury temperamentu (konfiguracje cech, zharmonizowanie vs niezharmnizowanie, efektywna i
nieefektywna regulacja stymulacji, temperamentalny czynnik ryzyka)
#6 Transakcyjny model temperamentu (TMT)
 
Źródła TMT
 
Definicja temperamentu wg Eliasza
 
Wymiary temperamentu w TMT (+ dlaczego tylko energetyczne)
 
Stałość czasowa i sytuacyjna temperamentu wg Eliasza (porównanie z teorią Pawłowa i Strelaua,
stałość koherentna, transsytuacyjne różnicowanie się temperamentu)
 
Bardziej biologicznie i bardziej środowiskowo uwarunkowana składowa temperamentu
 
Zmiany temperamentu w wyniku regulacji stymulacji (dwukierunkowe!)
 
Optymalny poziom aktywacji (OPA) i stymulacji (OPS)
 
Regulacja stymulacji (sprzężenie zwrotne dodatnie i ujemne, regulacja aktywna i bierna, rola
mechanizmu fizjologicznego w regulacji stymulacji, poziomy regulacji stymulacji, efektywna vs.
nieefektywna regulacja stymulacji, reaktywność a regulacja stymulacji)
 
Podłoże WZA wg Eliasza
 
Porównanie TMT i RTT
2
#7 Temperament a osobowość i funkcjonowanie jednostki
 
Pojęcie osobowości i temperamentu, porównanie obu konstruktów
 
Relacje między temperamentem a osobowością
 
Temperament a stres (pojęcie stresu, rola temperamentu w modyfikowaniu stanu stresu, w
determinowaniu stymulacyjnej wartości wymagań i optymalnego poziomu aktywacji oraz w
determinowaniu skłonności do przejawiania negatywnych emocji w sytuacjach stresujących)
 
Temperament a radzenie sobie ze stresem
 
Temperament a stres ekstremalny
 
Temperamentalny czynnik ryzyka
 
Temperament a funkcjonowanie zawodowe
 
Temperament a inteligencja
#8 Zdolności i inteligencja – wprowadzenie
 
Pojęcie inteligencji
 
Inteligencja A, B i C
 
Definicja inteligencji Strelaua
 
Pojęcie zdolności (+ podział na zdolności ogólne i specjalne)
 
Dwuczynnikowa teoria zdolności Spearmana (plus zasady edukcji)
 
Model zdolności umysłowych Cattella
 
Model inteligencji Carrolla
#9 Podstawowe teorie inteligencji
 
Biologiczne teorie inteligencji (inteligencja a szybkość neuronalna, sprawność układu nerwowego,
wielkość i złożoność mózgu; dziedziczność inteligencji)
 
Poznawcze teorie inteligencji (elementarne zadania poznawcze, badania Hunta, teorie topdown i
bottomup, teoria inteligencji Sternberga)
#10 Diagnoza inteligencji
 
Pomiar inteligencji za pomocą wskaźników psychomotorycznych
 
Kryteria, jakie musi spełniać test inteligencji
 
Rodzaje testów inteligencji
 
Skala Inteligencji BinetaSimona
 
Wiek umysłowy, klasyczny i dewiacyjny iloraz inteligencji, wskaźnik efektywności
 
Skala inteligencji Wechslera (ogólna charakterystyka i funkcja podskali werbalnej i niewerbalnej,
wyniki)
 
Test Matryc Progresywnych Ravena
 
Ograniczenia testów inteligencji
3
#11 Międzykulturowe badania nad inteligencją
 
Pierwsze badania nad międzygrupowymi różnicami w inteligencji i ich konsekwencje prawne i
społeczne
 
Tezy Jensena
 
Sylogizm Herrsteina oraz tezy Herrnsteina i Murraya
 
Krytyka Sternberga i wspierające ją argumenty empiryczne
 
Stronniczość kulturowa testów inteligencji (przyczyny, testy neutralne i zredukowane kulturowo)
#12 Adaptacyjna rola inteligencji
 
Niepełnosprawność umysłowa (nazewnictwo, kryteria, programy interwencyjne)
 
Wybitne zdolności (kryteria, programy opieki)
 
Efekt Flynna
 
Badania Termana i Oden
 
Inteligencja a powodzenie szkolne i akademickie
 
Możliwości nauczania inteligencji
 
Inteligencja a powodzenie zawodowe i sukces zawodowy
 
Inteligencja a ubóstwo i patologia
 
Zmiany w inteligencji w wyniku starzenia się
#13 Style poznawcze
 
Styl (dlaczego jest cechą? czym się różni od strategii; czy ludzie zawsze zachowują się zgodnie ze
swoim stylem?)
 
Zależność niezależność od pola (charakterystyka biegunów, Test „Pręta i ramy”, Test Ukrytych
Figur, pojęcie zróżnicowania psychologicznego, związek z IQ)
 
Refleksyjność impulsywność (charakterystyka biegunów, związek z z neurotycznością; Test
Porównywania Znanych Kształtów, związek z IQ i funkcjonowaniem szkolnym);
 
Konkretność abstrakcyjność (charakterystyka biegunów, diagnoza oparta na kategoryzowaniu
obiektów, związek z funkcjonowaniem szkolnym)
 
Wspólne cechy stylów poznawczych
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tejsza.htw.pl
  •