Publikacja Bydgoski Festiwal Nauki 2010, SAMORZĄD, GMINA - INFORMACJE DOKUMENTY
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Publikacja sfinansowana ze środkówMinisterstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższegoi Samorządu Województwa Kujawsko-PomorskiegoZbydgoskifestiwalnaukiszansa nawywoływaniepozadanychzmian edukacyjnychMusimy sobie zdawać sprawę z tego, że przyszłość będzienależeć do osób kreatywnych i że za 30-40 lat potrzebnibędą w Polsce nie tylko kreatywni naukowcy, ale także kre-atywni prezydenci miast, radni, posłowie czy generałowie.Dlatego system edukacji powinien dać szansę na rozwójkreatywności i system taki powinien być realizowany wewszystkich dziedzinach, w tym także akademickich.Nadchodzi czas, kiedy świadomi, iż nie udało się wszyst-kim zaszczepić chęci poznania, stajemy się silniejsi, wspie-rani przez tych, którzy poszli wraz z nami. Rodzi się w nasmyśl, by zrobić coś jeszcze, że to, co do tej pory powstało,to za mało. Świadomi, że nie wszystkie marzenia związanez naszym zawodem się ziściły, nieugięci patrzymy z nadziejąw przyszłość. Nagle poszerzają się horyzonty i możliwości,a wraz z nimi nowe wyzwania i oczekiwania. Wraz z rozwo-jem świata, ewoluuje postrzeganie naszej zawodowej misji,nie tylko tej pisanej z małej litery, ale tej szerszej i głębszej.Ponadto zastanawiamy się, jak zachęcić do dalszej drogiedukacyjnej najmłodszych i młodzież, by nie zakończyli na-uki na etapie gimnazjum. Jak sprawić, by nie wyemigrowalii zechcieli pozostać w ojczyźnie, tu się kształcić i pracować?Jak w końcu zaspokoić zwyczajną ludzką ciekawość świata?Jak dokonać tego wszystkiego, łącząc w jedno siły wszyst-kich pokoleń i zawodów – wykładowców, doktorantów, asy-stentów i studentów?miany, które zachodzą w Polsce, stawiają przed edukacją narodową nowe wyma-gania. Chęć sprostania im powoduje w edukacji, a zwłaszcza w naukach o niej,liczne debaty. Ich uczestnicy domagają się takiego systemu edukacji narodowej,który charakteryzuje wysoka efektywność. Podstawowym zadaniem edukacjii nauk o niej jest wywoływanie pożądanych zmian w osobowości dzieci, młodzieżyi dorosłych. Tęsknota za zmianą, której się pożąda jest – zdaniem Kazimierza Den-ka – „intrygującym przejawem ducha nauczyciela, począwszy od przedszkola, a skończyw-szy na uniwersytecie. Znajdujemy w niej miejsce dla wyobraźni, niecierpliwości i marzeńo prawdzie, dobru i pięknie osobistym i społecznym. Jeśli towarzyszy temu mądrość i wolaczynu, wówczas zamierzona zmiana zaczyna przybierać realne kształty” (2010).Zatem edukacja pojmowana jako istotny składnik, a zarazem narzędzie kształtowania spo-łecznego i jednostkowego życia, wymaga nieustannego czuwania nad przebiegiem i skut-kami wywoływanych zmian. To czuwanie to nic innego jak obserwowanie, kontrolowanie,wartościowanie i korygowanie podejmowanych działań. Wojciech Kojs uważa, że „to takżebadanie zapotrzebowania na określone wiadomości, umiejętności i postawy oraz przygoto-wanie działań umożliwiających nie tylko zaspokajanie tych potrzeb, ale także ich kształto-wanie” (2010). Zapewne takie możliwości mają uczelnie wyższe, które odgrywają zasadni-czą rolę dla przyszłości Europy oraz w przechodzeniu na gospodarkę i społeczeństwo opartena wiedzy. Ośrodki akademickie mają zadanie wytwarzać, poznawać, przekazywać i upo-wszechniać wiedzę, ponadto są miejscem dialogu uczestników i zachodzącego w nim pro-cesu. W nauce utwierdza się podgląd, że tradycyjne czynniki rozwoju (ziemia, zasoby, praca)ustępują miejsca wiedzy, a „wolność mierzy się liczbą talentów i gdzie wzrost PKB pocho-dzi z przyrostu intelektu, a nie z odkrywanych bogactw naturalnych” (P. Sztompka, 2009).bydgoski festiwal naukibydgoski festiwal naukirada programowa bydgoskiego festiwalu naukiWszystkie te problemy i pytania stały się ogniwem narodzin Bydgoskiego Festiwalu Nauki.Oczywiście, należy pamiętać, iż pomysł powstał również na podwalinach corocznego świę-ta Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, którym były Dni Nauki. Idea Bydgoskiego FestiwaluNauki powstała na bazie sześciu lat doświadczeń w organizacji Dni Nauki. To właśnie z ini-cjatywy Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego podjęto działania na rzecz integracji środowi-ska akademickiego Bydgoszczy i stworzenia nowego przedsięwzięcia, obejmującego swoimzasięgiem całe miasto i region.Celem organizatorów była nie tylko popularyzacja osiągnięć naukowych i technicznych, roz-budzenie zainteresowań kulturą i sztuką, ale również promocja naszego miasta i regionu.Chcieliśmy pokazać, że nauka nie powinna być postrzegana jako hermetyczna, niedostępnai niezrozumiała. Festiwal to także w naszym przekonaniu możliwość zainteresowania prze-mysłu i firm możliwościami zastosowań wyników badań i odkryć naukowych.Jak zwykle przy okazji tak szerokich planów, byliśmy pełni obaw. Zdawaliśmy sobie sprawęz tego, jak duże jest to przedsięwzięcie organizacyjne i logistyczne. Z upływem czasu naszerozterki okazały się bezpodstawne. Mimo pracy po godzinach i nieprzespanych nocy, dziękiwytrwałej pracy wszystkich zainteresowanych, udało się! Festiwal przerósł nasze wyobra-żenie o nim. Stał się wielkim i wspaniałym przejawem integracji akademickiego środowiskagrodu nad Brdą. Idea Festiwalu wzniosła się ponad uczelniane mury. Połączyła w jedno siłytrzech bydgoskich ośrodków naukowych: Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Uniwersyte-tu Technologiczno-Przyrodniczego i Wyższej Szkoły Gospodarki.UNIWERSYTET KAZIMIERZA WIELKIEGOprof. dr hab. Janusz Ostoja-Zagórski, Prorektor ds. Nauki i Współpracy z Zagranicądr hab. Ewa Filipiak, prof. UKW, Koordynator Honorowydr Maria Sobieszczyk, Koordynator UKWmgr inż. Grażyna Laskowskamgr Aniela Bekier-Jasińskamgr Agata PluskotaKOORDYNATOR DNIA WŁOSKIEGOdr Aneta MancewiczBIURO ORGANIZACYJNEmgr Katarzyna LutkowskaUNIWERSYTET TECHNOLOGICZNO-PRZYRODNICZYprof. dr hab. inż. Wojciech Kapelański, Prorektor ds. Organizacji i Rozwojumgr Jakub KucharskiWYŻSZA SZKOŁA GOSPODARKIdr Aleksandra Mreła, Dziekan Wydziału Technologicznegomgr Kinga Oczachowskamgr Bogna Blachowskabydgoski festiwal naukibydgoski festiwal naukiPrzedsięwzięcie nie byłoby możliwe, gdyby nie zaangażowa-nie i rzetelność wszystkich uczestniczących w tworzenie fe-stiwalowej oferty. Nad organizacją i sprawnym przebiegiemBydgoskiego Festiwalu Nauki czuwały uczelniane Rady Pro-gramowe złożone z przedstawicieli wydziałów oraz admini-stracji, natomiast nad koordynacją wszystkich przedsięwzięćczuwała powołana w tym celu Rada Programowa Festiwalu,złożona z przedstawicieli wszystkich uczelni organizującychFestiwal.W nasze działania włączone były wszystkie szczeble uniwer-syteckie. Prace odbywały się w atmosferze przyjaźni, alei wielkiej koncentracji. Każda godzina, każdy dzień, każdanowa „burza mózgów” rodziły gamę niesamowitych pro-pozycji. Liczba wszystkich przedsięwzięć osiągnęła wartośćtrzycyfrową. Narodziło się uczucie, że wszystko, co robimy,to nasze wspólne piękne przedsięwzięcie, że to dopiero po-czątek wspaniałej współpracy.Mogliśmy w końcu ziścić nasze plany, po prostu dać siebieinnym. Ponadto w trzech uczelnianych campusach mogliśmypokazać, jak można się bawić nauką, ogromem teorii i prawd.Pokazaliśmy, że nauka może być przyjemnym sposobemspędzania wolnego czasu. Z wielką radością zaprosiliśmy natereny uczelni, aule, sale i ogrody wszystkich bydgoszczan.Dodatkowo u podstaw Festiwalu leżą kwestie ponade-dukacyjne i ponadpaństwowe. Maria Dudzikowa zwracauwagę na „ideę wychowania specyficznie europejskiego”.Przytacza słowaListu otwartego do Europejczyków.Auto-rem przekazu jest intelektualista i filozof Denis de Rouge-mont. W przesłaniu czytamy, iż istotą idei jest: „formowaniei popieranie ludzi zarazem wolnych i odpowiedzialnych,świadomych obowiązków wobec siebie, jako jednostek po-szukujących własnego powołania, oraz obowiązków wobecspołeczności, w której przyszło im żyć. Oto typ człowiekaobdarzonego dynamiczną równowagą i zasługującego namiano osoby, który jest celem wszelkiego wychowania, nietylko w Europie, ale dla Europy” (2007).Zgodnie z duchem integracji europejskiej i innowacyj-ności, jeden dzień Festiwalu jest dniem poświęconymwybranemu krajowi. W tym roku wybrano wiedzę,historię i kulturę przyjaciół z Rzymu, Mediolanu i We-necji – czyli Włoch. Taki tematyczny dzień był okazjądo pogłębiania więzi i przyjaźni między uczelniami.Był również szansą na przyszłe umowy partnerskie,które zaprocentują wymianą doświadczeń, osiągnięćczy wymianą pracowników lub studentów.Dzisiejszy świat zmienia się z każdą chwilą. Każdasekunda rodzi w ludziach nowe pomysły, odkrycia,wątpliwości, oczekiwania i wymagania. Naszym za-daniem jest im podołać, otworzyć umysły na nowe,kreatywne rozwiązania, gdyż zdajemy sobie sprawęz tego, że wiedza i mądrość ubożeją, jeśli nie służąinnym. Dlatego w bogatej ofercie Festiwalu możnabyło odnaleźć np.: wykłady, warsztaty integracyjne,konkursy, koncerty, wystawy, spotkania z ludźmi na-uki i sztuki, pokazy filmów. W ofercie programowejnie zabrakło spraw trudnych i drażliwych, a niejedno-krotnie podejmowane były tematy, które starały siębyć odpowiedzią na ważne dylematy społeczne.Podsumowując, należy niewątpliwie stwierdzić, żepierwszy Bydgoski Festiwal Nauki był formą kontak-tu środowiska akademickiego ze społeczeństwem,zachętą do współpracy, ciekawą ofertą edukacyjną,z której mogli skorzystać wszyscy chętni, niezależnieod wieku i indywidualnych zainteresowań. Sadzę,że udało się nam wykazać, iż uczelnie nie kończą sięna murach okalających ich budynki, są otwarte nawspółpracę ze środowiskiem i pełnią rolę edukacyjną,motywacyjną, opiniotwórczą i kulturotwórczą.Festiwal pokazał także, że uczelnie pozostają otwartedla wszystkich chętnych, którzy dysponują wolnymczasem i chcą go spożytkować na własny rozwój in-telektualny.Siedziby największych polskich ośrodków naukowychznajdują się w miastach, które wyróżniają osiągnię-cia w dziedzinie nauki, sztuki i kultury. Pragniemy, byrównież nasze wspólne dokonania zostały zauważo-ne. Droga ta jest trudna, lecz powoli i wytrwale niąpodążamy. Siłą grodu nad Brdą nie są liczne histo-ryczne zabytki, ruiny czy zamki, lecz ludzie. Ich wolapoznania nowego, umiłowanie mądrości i wiedzy. Siłąbydgoskich uczelni wyższych są również oddani swejAlma Mater studenci. W ich szeregach działają wspa-niali, młodzi ludzie, wolontariusze i przedstawicielekół naukowych.Chcemy dać innym część naszych pasji, efektów i suk-cesów. Zdajemy sobie sprawę też z tego, że nauka jestważna dla przyszłości Polski. Naszym zadaniem jestpokazać jej możliwości i ograniczenia.Sądzę, że Bydgoski Festiwal Nauki pokazał, iż chcemyuczestniczyć w procesie kształtowania społeczeństwadysponującego coraz większym zasobem i poziomemwiedzy i przekonał, że wiedza stoi w centrum najważ-niejszych procesów cywilizacyjnych.Czy nam się to udało?W imieniu organizatorów pierwszego BydgoskiegoFestiwalu Nauki zachęcam do lektury tego wydaw-nictwa, które jest swoistą relacją z trzech festiwalo-wych dni.dr Maria SobieszczykKoordynator Bydgoskiego Festiwalu Naukiz ramienia Uniwersytetu Kazimierza Wielkiegobydgoski festiwal naukibydgoski festiwal naukiUniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczyjest dynamicznie rozwijającą się uczelnią, największąw mieście i drugą w regionie kujawsko-pomorskimzarówno pod względem liczby profesorów, oferowa-nych kierunków studiów i form kształcenia, jak rów-nież pod względem liczby studentów i absolwentów.Uniwersytet Kazimierza Wielkiego jest najmłodszymszerokoprofilowym uniwersytetem w kraju, powstał1 września 2005 roku, ale stoi za nim czterdziestolet-nia tradycja bydgoskich uczelni. Jej początki sięgająroku 1969, kiedy to utworzona została Wyższa SzkołaNauczycielska, przekształcona pięć lat później w Wyż-szą Szkołę Pedagogiczną, a następnie w 2000 rokuw Akademię Bydgoską im. Kazimierza Wielkiego.sterskich i doktoranckich. Uczestnicząc w światowejwymianie myśli i wartości, rozwija badania naukowei kształci dla przyszłości w poszanowaniu wolności na-uki i rzetelności wiedzy, a także godności człowiekai sprawiedliwości społecznej. Jako ośrodek refleksjiintelektualnej nad zmieniającą się rzeczywistościąi jako ośrodek kulturotwórczy, Uniwersytet uczest-niczy w rozwoju, zwłaszcza miasta i regionu, służącwiedzą o faktach, wartościach i sposobach działaniaw rozwiązywaniu najważniejszych problemów życiaspołecznego i gospodarczego oraz w działalności dlapoprawy jakości życia mieszkańców.Wiedzę w naszym uniwersytecie przekazuje ponad700 nauczycieli akademickich.Wśród nich jest okołocenia: studiów licencjackich i inżynierskich (I stopnia),studiów magisterskich uzupełniających (II stopnia)oraz studiów doktoranckich (III stopnia). Uniwersytetprowadzi również prawie 30 studiów podyplomo-wych, poszerzających kwalifikacje i nadających noweuprawnienia.Strukturę uczelni tworzy pięć wydziałów (Wydział Ad-ministracji i Nauk Społecznych, Wydział Humanistycz-ny, Wydział Matematyki, Fizyki i Techniki, WydziałNauk Przyrodniczych, Wydział Pedagogiki i Psycholo-gii), jednostki międzywydziałowe oraz ogólnouczel-niane. Uczelnia posiada specjalistyczne, nowoczesnelaboratoria, m.in. badań materiałowych i genetycz-nych, psychologiczne, pracownie komputerowe i salewykładowe oraz ćwiczeniowe.Wspólnota Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego niezapomina o własnym rozwoju, który jest podporząd-kowany wizji wieloprofilowego, autonomicznegouniwersytetu, uczestniczącego w nauce światowej,o silnej pozycji naukowej i prestiżu społecznym w kra-ju. Dążymy do uniwersytetu jako ośrodka wolnej wy-miany myśli i wszechstronnych badań naukowych nadzmieniającym się światem, a także ośrodka otwarteji permanentnej edukacji oraz rozwoju całej wspól-noty w warunkach godnych i przyjaznych dla każdejjednostki. Wspólnota nasza pragnie działać i realizo-wać wszystkie cele w oparciu o konsensus, z poszano-waniem różnorodności poglądów i reguł demokracjiobowiązujących w funkcjonowaniu uniwersytetów,a także w zgodzie z aspiracjami środowisk naukowychnaszego miasta oraz celami regionu i państwa.Uniwersytet Kazimierza Wielkiego prowadzi ponad300 projektów badawczych,w tym statutowych,ministerialnych i zleconych. O dynamice i wysokimpoziomie badań prowadzonych w uczelni świadcząm.in.: dorobek badawczy w postaci wysoko cenionychmonografii i publikacji, liczne nagrody, wyróżnieniai stypendia. Środki na prowadzenie badań pozyskiwa-ne są również z grantów Urzędu Marszałkowskiego,Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,Urzędu Wojewódzkiego i innych fundacji stypendial-nych, stowarzyszeń działających na rzecz nauki. Pra-cownicy uczelni są również laureatami nagród Prezy-denta Miasta.Uniwersytet Kazimierza Wielkiego aktywnie uczest-niczy w 6 i 7 Programie Ramowym Badań, RozwojuTechnicznego i Prezentacji UE. Jednym z nich jestrealizowany właśnie program: Sieć Doskonałości(Network of Excellence) EVOLTREE – Ewolucja drzewjako determinantów różnorodności ekosystemówlądowych. Uniwersytet realizuje również projektyw ramach programów europejskich np.Lifelong Lear-ning Programme(Comenius, Erasmus, Leonardo daVinci, Grundtvig). UKW bierze udział w programie wy-miany Erasmus, umożliwiającym wyjazdy studentomi pracownikom. W ramach współpracy zagranicznejpodpisano 41 umów z uczelniami z 18 krajów, m.in.z: Bułgarii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Litwy,Niemiec, Norwegii, Portugalii, Słowacji, Szwajcarii,Turcji, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch.Dużą uwagę poświęca się rozwojowi potencjału ka-dry, dlatego też pracownicy uczestniczą w szkole-niach, projektach, badaniach, współpracują z innymiośrodkami naukowymi z Polski. Naukowcy UKW sąstypendystami m.in. Fundacji Nauki Polskiej, Fun-dacji Lanckrońskich, DAAD, KAAD, Munich MycotoxinScholarship for the Promotion of Qualification andResearch In Area of Mycotoxinology. Zdobytą wiedzęposzerzają poprzez prowadzenie wspólnych badańi wymianę doświadczeń z wieloma ośrodkami zagra-nicznymi. Uniwersytet Kazimierza Wielkiego jest rów-nież miejscem chętnie odwiedzanym przez naukow-ców z ośrodków badawczych całego świata. Biorą oniudział nie tylko w prowadzonych na terenie Polski ba-daniach naukowych, ale również w organizowanychprzez pracowników UKW konferencjach.Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, pielęgnując naj-lepsze tradycje i pomnażając dorobek przeszłości,podejmuje wszechstronne działania na rzecz naukii edukacji zgodnie z potrzebami i aspiracjami obywa-teli oraz celami państwa. W dążeniu tym prowadzibadania naukowe oraz łączy kształcenie specjalistówdla rynku pracy z kształceniem liderów społecznychw ramach aktualnie istniejących wydziałów na po-ziomie studiów licencjackich, inżynierskich, magi-150 profesorów,w tym ponad 60 tytularnych. Dużąuwagę poświęca się rozwojowi potencjału kadry, dla-tego też pracownicy uczestniczą w szkoleniach, pro-jektach, badaniach, współpracują z jednostkami pol-skimi i zagranicznymi. Obecnie kształcimy 15 tysięcystudentów, dużą grupę stanowią studenci z regionui sąsiednich województw. Bogatą ofertę edukacyjnątworzy prawie30 kierunków studiów i ponad 80 spe-cjalności,realizowanych na trzech poziomach kształ-bydgoski festiwal naukibydgoski festiwal nauki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
-
Linki
- Home
- Punkty.I.Transfer, Dokumenty(TRANSFER)
- Reiki+level+2, Reiki - dokumenty
- Różnice w sprawowaniu św. Liturgii w prawosławnych Kościołach lokalnych., prawosławie, teksty liturgii,dokumenty,inne
- Reiki+1+Peggy+Jencroft, Reiki - dokumenty
- Reiki+3+peggy+Jencroft, Reiki - dokumenty
- Reiki+2+Pegy+Jencroft, Reiki - dokumenty
- Reiki Master Manual, Reiki - dokumenty
- Reiki+Master+Manual+1, Reiki - dokumenty
- Reiki+Master+Handbook, Reiki - dokumenty
- Raport Sprawa ojca Konrada Hejmo. Działania Służby Bezpieczeństwa przeciwko Kościołowi katolickiemu w latach 1975–1988, Dokument. Taka też jest III RP
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- mothmen.xlx.pl