QUO VADIS, opracowania rozproszone

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
„QUO VADIS” SIENKIEWICZA
„Quo vadis” – literatura i historia
„Quo vadis”

akcja rozgrywa się za czasów panowania Nerona (lata 63–66)

epilog obejmuje jego śmierć (rok 68)

fabuła pozwala na ustalenie chronologii

przyjazd Winicjusza z Armenii do Rzymu

wielki pożar Rzymu

zgon Petroniusza

inspiracje do napisania powieści:

lektura „Annałów
Tacyta

spacery Sienkiewicza po Wiecznym Mieście w towarzystwie malarza Henryka Siemiradzkiego

kapliczka „Quo vadis”

bardzo dobra znajomość początków dziejów Kościoła

podziw dla starożytnego Rzymu

aktualna sytuacja Polski pod zaborami

lektura tekstów G. Boissiera – filologa klasycznego oraz archeologa

1896 – druk powieści

1905 – Literacka Nagroda Nobla

„Quo vadis” należy do najpopularniejszych w świecie polskich powieści
przebieg akcji

powrót Winicjusza z wojny do Rzymu

uczucie do Ligii

zabranie Ligii na dwór Nerona

próba jej porwania przez Marka

choroba i śmierć córeczki Nerona; oskarżenie Ligii ojej zgon

pomoc filozofa Chilona Chilonidesa w odnalezieniu chrześcijanki

nocne kazanie Piotra Apostoła do chrześcijan

odnalezienie Ligii oraz Ursusa

rany Winicjusza odniesione w pojedynku

powolne przyjmowanie wiary w Chrystusa przez Marka

pożar Rzymu

oskarżenie chrześcijan o ten czyn – pierwsze uwięzienia

ogłoszenie igrzysk

masowe mordowanie wyznawców nowej wiary

walki z gladiatorami

wieszanie na krzyżach

rozszarpywanie przez dzikie zwierzęta

walka Ursusa w Koloseum z germańskim turem, który na łbie ma przywiązaną Ligię

decyzja publiczności o darowaniu im życia

samobójcza śmierć Nerona – symbol upadku państwa
bohaterowie

Petroniusz

doradca Nerona

reprezentuje kulturę i umysłowość grecką w wersji rzymskiej

Winicjusz

możny Rzymianin

młody i przystojny mężczyzna

cieszy się sławą wojskowego

z poganina przeobraża się w chrześcijanina

Neron (37–68)

władca Rzymu i cesarstwa
1
annały
,
roczniki
– krótkie chronologiczne zapiski dotyczące najważniejszych wydarzeń historycznych, spisywane w starożyt-
ności i szeroko rozpowszechnione w średniowieczu.
1 z 2
 „QUO VADIS” SIENKIEWICZA

przypisuje mu się podpalenie miasta

bezwzględny sprawca rzezi pierwszych chrześcijan

człowiek psychicznie niezrównoważony

Ligia

chrześcijanka

córka królewska

pochodzi (według Tacyta) z kraju leżącego między Odrą a Wisłą

Ursus

służący i opiekun Ligii

mężczyzna o nadludzkiej sile

pochodzi z tego samego kraju, co Ligia

Chilon Chilonides

mędrzec

zausznik cesarski

zdradza chrześcijan

ginie bohatersko
świat starożytny w powieści

państwo ukazane w momencie, gdy następuje jego zmierzch

władza jest zdemoralizowana

szerzy się bezprawie, przepych oraz zbytek

korupcja

dwór Nerona otoczony jest podziwem i jednocześnie nienawiścią

wprowadzenie realiów historycznych

świat pogański upada, ponieważ:

brakuje sprawiedliwej władzy

nie poświęca się uwagi społeczeństwu

daje się mu tylko „chleb i igrzyska”

nastąpiła daleko posunięta demoralizacja społeczna

chrześcijaństwo jest siłą, która odegrała i odegra decydującą rolę w historii Rzymu oraz świata

dzięki krzewieniu miłości oraz głębokiej wierze chrześcijanie stanowią wielką siłę moralną
Utrwal terminy
katakumby
– chrześcijańskie cmentarze znajdujące się pod ziemią; stanowią one system wielopiętrowych korytarzy;
służyły również pierwszym chrześcijanom za miejsce potajemnych spotkań i pełniły funkcję kaplic
quo vadis?
– dokąd idziesz?
W literaturze i sztukach pięknych

„Ben Hur”, film fab. USA, reż. William Wyler (1959)

Alexandre Dumas, „Acte” (powieść)

Józef Ignacy Kraszewski, „Rzym za Nerona” (powieść)

Feliks Nowowiejski, „Quo vadis” (oratorium

„Satyricon”, film fab. Włochy, reż. Federico Fellini (1961)

Henryk Siemiradzki, „Uczta Nerona” (obraz), Pochodnie Nerona (obraz)

„Quo vadis”, film fabularny, Włochy, reż. Enrico Guazzioni (1913)

„Quo vadis”, film. fab. USA, reż. Mervyn LeRoy (1951)

„Upadek cesarstwa rzymskiego”, film fab. USA, reż. Anthony Mann (1964)
2
oratorium
– (łac., muz.) utwór wokalno-instrumentalny niesceniczny, o tematyce przeważnie religijnej, złożony z recytaty-
wów, arii, chórów, partii orkiestrowych i niekiedy narratora, wykonywany w formie koncertowej.
2 z 2
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tejsza.htw.pl
  •