Regardie - Sztuka tworzenia talizmanów, Dokumenty(1)

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ISRAEL REGARDIE
SZTUKA TWORZENIA TALIZMANÓW
w przekładzie
Dariusza Misiuny
SPIS TREŚCI
1. POCHODZENIE TALIZMANÓW
Talizman to każdy przedmiot, świecki lub uświęcony, noszący in­
skrypcje i symbole lub nie posiadający ich wcale, konsekrowany przy po­
mocy odpowiedniej magii rytualnej czy też medytacji lub nie posiadający
takiego ładunku energetycznego. Jedną z jego cech jest moc autosugestii,
oddziałująca na noszącą go jednostkę. Zawsze służy konkretnemu ce­
lowi, przynosi pożytek w jakimś obszarze życia albo pomaga w osiąganiu
bliżej sprecyzowanego celu. Amulet pełni bardzo podobne funkcje,
tyle że jego czar ma chronić przed chorobami, zarazami, nieszczęściem
i czarną magią. Dla potrzeb tej książki będę mówił, ogólnie, o talizmanach.
Napomknę mimochodem, że nie mam nic przeciwko teorii podkreślającej
rolę sugestii, o ile mówi ona wyraźnie, że przy pomocy sugestii nie sposób
wywołać lub wprowadzić w psychikę coś, czego już wcześniej by w niej
nie było. Sugestia wyzwala tylko to, co już znajduje się ukryte w czyjejś
konstytucji psycho-duchowej.
Według nieco szerszej siatki pojęciowej, funkcjonującej w Her­
metycznym Zakonie Złotego Brzasku, talizman to „figura magiczna
naładowana mocą, którą ma reprezentować". Podczas tworzenia talizmanu
należy dołożyć starań, by reprezentowane przez niego siły znajdowały się
w jak największej harmonii z siłami, które zamierzamy przyciągnąć do sie­
bie. A zatem im dokładniejsza jest jego symbolika, tym łatwiej przyciągnąć
tę moc - wszystko musi znajdować się na swoim miejscu, konsekrację
należy dokonać we właściwym czasie itd.
Na Zachodzie przyjęło się ozdabiać talizmany słowami i zda­
niami w języku hebrajskim, co wskazuje na olbrzymie znaczenie kabały
w tradycji magicznej. Niektóre talizmany noszą inskrypcje greckie lub
łacińskie. Nie powinno się przystępować do konstruowania talizmanów
bez uprzedniego zaznajomienia się z okultystycznymi i filozoficznymi
przesłankami tkwiącymi u podłoża kabały. Oznacza to znajomość Ka­
balistycznego Drzewa Życia i związanej z nim filozofii. Czas pokaże, jak
bardzo istotne bywa praktyczne znaczenie tej wiedzy.
7
Niektóre książki wymienione w bibliografii zawierają sigile
i pentakle z wyrytymi symbolami i imionami, których greko-hebrajskiego
i łacińskiego pochodzenia niemal nie sposób prześledzić. (Tak na margi­
nesie, słowo „sigil" oznacza „podpis", czyli sigil Archanioła to tak naprawdę
symboliczny podpis tej istoty. Pierwotnie owe sigile brano z tradycyjnych
Kamei, czyli kwadratów magicznych, o czym wspomnimy w dalszym ciągu
tej książki.) Póki co, możemy o tym zapomnieć, ponieważ zależy nam na
stworzeniu systemu, który jest przejrzysty, rozsądny i praktyczny.
Charakter i dynamikę nadają talizmanom przeróżne symbole
pochodzące z wszelkich możliwych źródeł. Najczęściej są to symbole
planetarne i astrologiczne.
Poza tym wiele symboli i opracowań graficznych stanowi
naturalną ewolucję podstawowych szesnastu symboli geomantycznych,
których pochodzenie skrywają mroki przeszłości. Tych szesnaście sym­
boli, choć odnoszą się do dwunastu znaków Zodiaku i siedmiu planet,
można uprościć do czterech żywiołów, co widać na oddzielnym diagramie
umieszczonym w dodatkach do naszej książki. Wystarczy więc odrobina
wyobraźni, by nadać zwyczajnym symbolom rozmaitość form, kształtów
i emblematów, które wprawią w ruch znaczenie geomantyczne.
W ten oto sposób da się skonstruować piękny skuteczny taliz­
man. Nie trzeba do tego żadnej dodatkowej pomocy. Oto przykład ta­
lizmanu posługującego się wyłącznie geomantycznymi symbolami, który
sporządziłem wiele lat temu. Nadal uderza mnie jego elegancja.
8
W dawnych czasach podstawę większości talizmanów tworzono
z dwunastu znaków Zodiaku lub siedmiu znanych planet. Innymi słowy,
związane z nimi tematy podporządkowywano tym dwóm zestawom sym­
boli. Jednak ostatecznie, z racji przekonania, że planety władają dwunasto­
ma znakami Zodiaku, to właśnie one przyjęły funkcje pierwszorzędnych
kategorii, definiujących cele talizmanów. Klasyczne przykłady i ego rodza­
ju przyporządkowań talizmanów
na.
Pozwolę sobie przytoczyć jego fragment:
„W dniach i godzinach Saturna
można dokonywać operacji...
przyczyniających się do powodzenia lub niepowodzenia w interesach,
gromadzenia posiadłości, dóbr, nasion, owoców i tym podobnych rzeczy,
w celu uzyskania nauki; sprowadzających śmierć i zniszczenie, siejących
nienawiść i niezgodę.
Dni i godziny Jowisza
są odpowiednie do zyskiwania zaszczytów,
zdobywania bogactw, nawiązywania przyjaźni, zachowywania zdrowia
i osiągania wszystkiego, czego się pragnie.
W dni i godziny Marsa
można przeprowadzać doświadczenia
związane z wojną, a zatem skierowane ku temu, by otrzymywać wojskowe
zaszczyty, zdobywać odwagę, zwyciężać wrogów, a ponadto sprowadzać
ruinę, rzeź, okrucieństwo, niezgodę, ranić i zadawać śmierć.
Dni i godziny Słońca
są bardzo dobre na dokonywanie ekspery­
mentów związanych z chwilowym bogactwem, nadzieją, zyskiem,
szczęściem, wróżbą,, łaską książąt, łagodzeniem wrogich uczuć i zdoby­
waniem przyjaciół.
Dni i godziny Wenus
nadają się do tworzenia przyjaźni, dobroci
i miłości, radosnych i przyjacielskich przedsięwzięć, a także podróży.
Dni i godziny Merkurego
nadają się do operacji związanych
z elokwencją i inteligencją, powodzeniem w interesach, nauce i wróżbach,
cudach, wywoływaniem zjaw i odpowiadaniem na temat przyszłości.
Można także działać w zgodzie z tą planetą, jeśli chodzi o sprawy związane
z kradzieżą, pisarstwem i handlem.
Dnie i godziny Księżyca
są dobre dla wykonywania misji posel­
skich, podróży, przekazywania wieści, żeglowania, pojednania, miłości
i nabywania towarów morskim szlakiem."
9
7
znajdujemy w
Większym kluczu Salomo­
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tejsza.htw.pl
  •