ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU Dz.U.106.2006,

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
717
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU
1)
z dnia 1 czerwca 2006 r.
w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania,
wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu linowego
2)
Na podstawie art. 54 ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U.
Nr 122, poz. 1321, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 oraz z 2006 r. Nr 104,
poz. 708) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Rozporządzenie określa warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie
projektowania, materiałów i elementów stosowanych do wytwarzania, wytwarzania, eksploatacji
oraz naprawy i modernizacji następujących rodzajów urządzeń transportu linowego:
1) osobowych kolei linowych:
a) kolei linowych wahadłowych,
b) kolei linowych okrężnych, w tym:
- kolei linowych o ruchu ciągłym,
- kolei linowych o ruchu pulsacyjnym,
- kolei linowych gondolowych,
- kolei linowych gondolowych otwartych,
- kolei linowych krzesełkowych,
c) kolei jednolinowych,
d) kolei jednolinowych ze zdwojoną liną,
e) kolei dwulinowych,
f) kolei linowo-terenowych,
2) towarowych kolei linowych,
3) wyciągów do przemieszczania osób w celach turystyczno-sportowych, w tym:
a) wyciągów narciarskich dla narciarzy przemieszczanych po śniegu lub gruncie
stałym,
b) wyciągów narciarskich dla narciarzy przemieszczanych po wodzie,
c) wyciągów pojazdów dla zjeżdżalni grawitacyjnych wraz z infrastrukturą toru
zjazdowego,
1 z 22
2006-10-23 21:46
 4) przenośników o ruchu ciągłym do przemieszczania osób ze sprzętem narciarskim lub
turystycznym
- zwanych dalej "UTL".
2. W zakresie projektowania, materiałów i elementów stosowanych do wytwarzania oraz
wytwarzania UTL, z wyjątkiem urządzeń, o których mowa w ust. 1 pkt 2, pkt 3 lit. b i c oraz pkt
4, stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 grudnia 2003 r. w
sprawie zasadniczych wymagań dla kolei linowych przeznaczonych do przewozu osób (Dz. U. z
2004 r. Nr 15, poz. 130).
3. W zakresie eksploatacji UTL rozporządzenie określa:
1) zakres niezbędnej dokumentacji;
2) warunki dotyczące obsługi, naprawy, modernizacji i konserwacji;
3) rodzaje, zakres i terminy badań technicznych.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) kierownik kolei - osobę odpowiedzialną za sprawną i bezpieczną eksploatację kolei;
2) kolej dwulinowa - osobową kolej linową, napowietrzną, w której pojazdy są
podtrzymywane i przemieszczane oddzielnymi linami lub grupami lin;
3) kolej jednolinowa - osobową kolej linową, napowietrzną, w której pojazdy są
podtrzymywane i przemieszczane przy użyciu jednej lub większej liczby lin;
4) kolej linowa gondolowa - kolej linową okrężną, napowietrzną, w której pojazdami są
gondole;
5) kolej linowa gondolowa otwarta - kolej linową okrężną, napowietrzną, w której
pojazdami są otwarte gondole;
6) kolej linowa krzesełkowa - kolej linową okrężną, napowietrzną, w której pojazdami są
krzesełka;
7) kolej linowa okrężna - osobową kolej linową, napowietrzną, w której pojazdy połączone
są z liną za pomocą wprzęgieł stałych lub rozłącznych, poruszają się w tym samym
kierunku wzdłuż ich toków;
8) kolej linowa o ruchu ciągłym - kolej linową okrężną, napowietrzną, w której lina
napędowa lub lina nośno-napędowa porusza się ze stałą prędkością;
9) kolej linowa o ruchu pulsacyjnym - kolej linową okrężną, napowietrzną, w której lina
napędowa lub lina nośno-napędowa porusza się w sposób przerywany albo z prędkością,
która zmienia się okresowo w funkcji położenia pojazdów;
10) towarowa kolej linowa - UTL przeznaczone do transportu towarów w pojazdach
podtrzymywanych i przemieszczanych za pomocą jednej lub większej liczby lin;
11) kolej linowa wahadłowa - osobową kolej linową, napowietrzną, w której pojazdy
poruszają się między stacjami ruchem posuwisto-zwrotnym (wahadłowym);
12) kolej linowo-terenowa - UTL, którego pojazdy przemieszczane są za pomocą jednej
liny lub większej liczby lin wzdłuż toru, który może być ułożony bezpośrednio na ziemi lub
na trwałych konstrukcjach;
2 z 22
2006-10-23 21:46
 13) mechanik konserwator - wyznaczoną przez kierownika kolei osobę, prowadzącą ruch
kolei i odpowiedzialną za stan techniczny urządzenia i jego prawidłowe działanie;
14) napęd awaryjny - napęd przeznaczony wyłącznie do sprowadzania pojazdów do stacji
w celu ewakuacji osób z trasy UTL, w przypadku gdy inne napędy są nieczynne;
15) napęd ewakuacyjny - układ napędowy urządzenia ewakuacyjnego inny niż pozostałe
napędy;
16) napęd główny - napęd przeznaczony do zapewnienia normalnego ruchu UTL;
17) napęd pomocniczy - napęd zasilany z innego źródła energii niż napęd główny, który
pozwala na ruch UTL o zmniejszonej przepustowości i zapewniający ten sam poziom
bezpieczeństwa co napęd główny;
18) obsługa - czynności mające na celu utrzymanie bezpieczeństwa ruchu urządzenia i
jego elementów;
19) pętla linowa - linę zamkniętą w pętlę przez zaplot;
20) podchwyt linowy - urządzenie przeznaczone do uchwycenia wykolejonej liny;
21) pojazd - część UTL, w szczególności krzesełka, gondole oraz wagony, przeznaczone
do przemieszczania osób lub towarów;
22) przenośnik - UTL przeznaczone do przemieszczania osób ze sprzętem narciarskim
lub turystycznym w górę za pomocą ruchomej taśmy lub gąsienicy;
23) przepustowość - liczbę osób przewożonych w czasie jednej godziny w jednym
kierunku;
24) skrajnia narciarza - przestrzeń nad trasą, wewnątrz której nie mogą znajdować się
obiekty budowlane, urządzenia i przedmioty, z wyjątkiem urządzeń przeznaczonych do
holowania narciarza;
25) skrajnia UTL - przestrzeń nad trasą UTL, wewnątrz której mogą znajdować się
wyłącznie urządzenia związane z ruchem UTL, w szczególności pojazdy oraz liny;
26) stacja UTL - zespół obiektów budowlanych i urządzeń związanych z eksploatacją UTL,
w których znajduje się wyposażenie techniczne, strefy wsiadania i wysiadania lub perony
oraz strefy związane z magazynowaniem pojazdów lub urządzeń holujących; ze względu
na położenie rozróżnia się stacje początkowe, końcowe i pośrednie, a ze względu na
rodzaj urządzeń - stacje napędowe, przewojowe, napędowo-napinające,
przewojowo-napinające, napinające, kotwiące oraz kotwiąco-napinające;
27) trasa UTL - pas gruntu, po którym lub nad którym poruszają się pojazdy lub
urządzenia holujące, oraz zespół obiektów budowlanych i urządzeń związanych z
eksploatacją UTL;
28) tok - tor jazdy w górę lub tor jazdy w dół dla UTL, po którym poruszają się pojazdy lub
urządzenia holujące;
29) układ napinający - układ linowy oraz urządzenie hydrauliczne lub pneumatyczne lub
inne przeznaczone do utrzymania w określonym naprężeniu liny nośnej, napędowej lub
nośno-napędowej UTL;
30) urządzenie holujące - element wyciągu narciarskiego służący do przekazywania ruchu
liny napędowej holowanemu narciarzowi, składający się z wprzęgła, łącznika oraz
3 z 22
2006-10-23 21:46
 elementu mającego bezpośredni kontakt z osobą;
31) urządzenie kontrolne położenia pojazdów - urządzenie, które informuje o położeniu
pojazdów na trasie i które może być stosowane do automatycznego sterowania lub
kontroli ruchu UTL;
32) wprzęgło - mechanizm służący do mocowania zawieszenia lub urządzenia holującego
do liny napędowej lub nośno-napędowej; rozróżnia się wprzęgła stałe i rozłączne;
33) wprzęgło stałe - wprzęgło, które pozostaje w stałym położeniu na linie podczas ruchu
kolei linowej;
34) wprzęgło rozłączne - wprzęgło, które jest wyprzęgane z liny, kiedy znajduje się na
stacjach kolei linowej lub wyciągu narciarskiego;
35) wyciąg narciarski - UTL przeznaczone do holowania osób, wyposażonych w sprzęt
narciarski bez utraty kontaktu z trasą, za pomocą urządzeń holujących;
36) wyciąg narciarski śniegowy - wyciąg narciarski służący do holowania w górę narciarzy
po śniegu lub gruncie stałym pokrytym specjalną wykładziną;
37) wyciąg narciarski wodny - wyciąg narciarski służący do holowania narciarzy po
powierzchni wody;
38) wyciąg pojazdów dla zjeżdżalni grawitacyjnych - UTL przeznaczone do holowania w
górę pojazdów z osobami lub bez nich za pomocą liny, po specjalnym torze bez utraty
kontaktu z tym torem;
39) zawieszenie - część składową pojazdu, która łączy gondolę, krzesełko lub gondolę
otwartą z wprzęgłem lub z wózkiem pojazdu.
Rozdział 2
Dokumentacja
§ 3. 1. Przed dopuszczeniem UTL do eksploatacji, eksploatujący zgłasza pisemnie
urządzenie do Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, zwanego dalej "TDT", w celu
uzyskania decyzji zezwalającej na jego eksploatację.
2. W zgłoszeniu, o którym mowa w ust. 1, należy podać nazwę lub imię i nazwisko właściciela
UTL lub eksploatującego, o ile nie jest jego właścicielem.
3. Do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, eksploatujący dołącza dwa egzemplarze
dokumentacji UTL, która powinna zawierać:
1) informacje ogólne, w tym:
a) nazwę UTL i jego systemu, lokalizację, rok budowy, dane dotyczące producenta
oraz montującego,
b) położenie poszczególnych stacji (m n.p.m.),
c) różnicę wysokości (m),
d) długość trasy,
e) liczbę podpór trasowych,
4 z 22
2006-10-23 21:46
 f) średnie pochylenie trasy (%),
g) przepustowość oraz ładowność jednego pojazdu,
h) maksymalną prędkość jazdy (m/s), ilość pojazdów, udźwig oraz liczbę osób,
i) plan sytuacyjny (1: 5000),
j) urządzenia zabezpieczające,
k) rodzaj wprzęgieł,
I) pozostałe dane charakterystyczne dotyczące UTL oraz szczególnych warunków
jego eksploatacji;
2) opis trasy UTL, w tym:
a) profil trasy wraz z tabelą profilu,
b) rozstęp toków (m), a dla kolei linowo-terenowej prześwit toru (mm),
c) maksymalne przęsło (m),
d) maksymalną wysokość nad terenem (m),
e) dane dotyczące fundamentów i konstrukcji podpór (opis),
f) dane dotyczące uzbrojenia podpór, określające promienie łożysk liny nośnej,
średnicę krążka, materiał wykładziny, ilość krążków na podporach, a dla kolei
linowo-terenowej dane dotyczące toru i torowiska,
g) maksymalny i minimalny nacisk liny na krążek,
h) budowle na trasie;
3) charakterystykę liny:
a) rodzaj, konstrukcję i wymiary nominalne,
b) wytrzymałość materiału drutów,
c) obliczeniowe obciążenie niszczące linę,
d) maksymalną siłę rozciągającą linę,
e) wymagany współczynnik pewności na rozciąganie,
f) obliczenia rzeczywistych współczynników pewności,
g) inne dane charakterystyczne oraz rysunki połączeń i zakończeń lin;
4) dane dotyczące urządzeń napędowych, w tym:
a) schemat kinematyczny z opisem, ze szczególnym uwzględnieniem układu
hamulcowego oraz rysunek zestawieniowy mechanizmu,
b) wyniki obliczeń podstawowych wielkości z uwzględnieniem mocy silników i
momentów na wałach,
5 z 22
2006-10-23 21:46
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tejsza.htw.pl
  •