Retarder Scanii(1), Scania

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
10:05-06
Wydanie 2
pl
Retarder Scanii
Opis funkcji, układ mechaniczny i hydrauliczny
©
Scania CV AB 2000, Sweden
1 712 018
Spis treści
Spis treści
Opis układu
Wiadomości ogólne ...................................... 3
Nowa wiązka kabli oraz nowa jednostka
sterująca......................................................... 3
Pomocniczy układ hamulcowy, opis
działania ........................................................ 4
Efekt hamowania.......................................... 7
Układ mechaniczny
Informacje ogólne ........................................ 9
Układ mechaniczny, przegląd ................... 10
Instalacja retardera w pojeździe ............... 11
Działanie retardera
...................................................................... 12
Układ hydrauliczn
Informacje ogólne ...................................... 14
Układ hydrauliczny,
starszy projekt ............................................. 15
Układ hydrauliczny
nowy projekt ............................................... 16
Kiedy retarder nie hamuje ........................ 19
Kiedy retarder ma zacząć hamować......... 20
Kiedy retarder hamuje............................... 21
Kiedy moment hamujący ma zostać
zwiększony lub zmniejszony ..................... 23
Kiedy retarder ma przestać
hamować ..................................................... 26
Układ zabezpieczeń ................................... 27
2
©
Scania CV AB 2000, Sweden
10:05-06 pl
Opis układu
Opis układu
Informacje ogólne
Nowa wiązka kabli oraz nowa
jednostka sterująca
Ten sam scalony pomocniczy układ
hamulcowy przy użyciu retardera marki
Scania stosowany jest zarówno w
samochodach ciężarowych jak i w
autobusach. Główna różnica w instalacji
pomiędzy samochodami ciężarowymi a
autobusami polega na sposobie połączenia
hamulca pomocniczego z pozostałym
wyposażeniem elektrycznym pojazdu.
Nowa wiązka kabli została wprowadzona
od 9908 dla samochodów ciężarowych i od
9910 dla autobusów. Główna różnica polega
na tym, że zawór proporcjonalny sterujący
retarderem, zawór elektromagnetyczny
dostarczający powietrze oraz zawór
elektromagnetyczny zasobnika oleju
retardera zostały teraz ujęte jako jedna
całość o nazwie części V97. Patrz: Układ
hydrauliczny, Widok od strony podwozia,
Nowa konstrukcja, Nowa konstrukcja
zaworu proporcjonalnego oraz Grupa
główna 10 Retarder Scania, Wykrywanie i
usuwanie usterek za pomocą kodów usterek
w schematach wyposażenia elektrycznego.
Podłączenie do pozostałej instalacji
elektrycznej Scanii dostosowane jest do
specyfikacji danego pojazdu. Zostało ono
opisane w Podręczniku warsztatowym,
grupa główna 16, i nie jest włączone do
niniejszego opisu.
Rozmieszczenie komponentów
zewnętrznych, takich jak chłodnica oleju i
akumulator oleju jest różne w samochodach
ciężarowych i w autobusach. Niekiedy
zależy to również od typu silnika. Nie ma to
jednak wpływu na ich funkcje. Niniejszy
opis dotyczy wszystkich pojazdów serii 4,
wyposażonych w retarder Scania.
Od kodu daty 9911, pomiędzy jednostką
sterującą układu hamulca pomocniczego, a
jednostkami sterującymi EBS
wykorzystywana jest łączność CAN
(dotyczy tylko samochodów ciężarowych).
Dodatkowe informacje znajdują się w
grupie głównej 10 Retarder Scania, opis
działania w części Współpraca z innymi
układami, Retarder CAN oraz w
odpowiednim rozdziale.
1050f16o.mkr
©
Scania CV AB 2000, Sweden
3
 Opis układu
Pomocniczy układ
hamulcowy, opis działania
E
EB
R
Scalony pomocniczy układ hamulcowy
Scanii jest uzupełnieniem hamulców kół
pojazdu. Hamulec pomocniczy jest
silniejszy niż silnik wysokoprężny, co daje
znaczną skuteczność hamowania.
Jednostka sterująca wykorzystuje hamulec
wydechowy oraz retarder w celu
zapewnienia optymalnej zgodności ich
działania. Z drugiej strony, do kierowcy
należy odpowiedzialność za sposób jazdy i
utrzymywanie odpowiedniej szybkości
obrotowej silnika w celu osiągnięcia
maksymalnego efektu hamowania.
Hamulec pomocniczy przewidziany jest do
długotrwałego hamowania przy zjeździe ze
zboczy spadzistych. W ten sposób można
zachować hamulec pomocniczy do
krótkotrwałych hamowań celem
zmniejszenia prędkości. Dzięki czemu
ryzyko zużycia hamulca oraz zaniku sygnału
zostaje odpowiednio zredukowane.
Nowy hamulec pomocniczy jest dostępny
zarówno dla pojazdów wyposażonych w
system ABS/EBS jak i dla tych, które go nie
posiadają. Ta druga kategoria posiada
hamulec dodatkowy w uproszczonym
wykonaniu, lecz obydwa typy hamulców
działają na tej samej zasadzie. W pewien
sposób różnią się jednak elementy
sterujące.
Do głównych części składowych hamulca
pomocniczego należy retarder R i hamulec
silnikowy z dławionym wylotem EB.
Obydwa elementy sterowane są przez tę
samą elektroniczną jednostkę sterującą E.
4
©
Scania CV AB 2000, Sweden
1050f16o.mkr
Opis układu
Hamulec silnikowy z dławionym wylotem
EB odnosi największy skutek przy wysokich
obrotach silnika na niskich biegach.
Kierowca zwiększa wydajność hamowania
hamulcem wydechowym redukując biegi we
właściwym czasie, pozwalając na zwiększenie
szybkości obrotowej silnika, najlepiej w
kierunku (lecz nie wchodząc na nią)
czerwonej strefy obrotomierza. Wówczas
najlepiej zostaną wykorzystane zdolności
hamowania silnika wysokoprężnego.
Retarder R jest hamulcem olejowym
napędzanym wałem zadawczym skrzyni
biegów. Retarder działa najskuteczniej przy
wysokich prędkościach. Jednostka sterująca,
wraz ze spadkiem prędkości stopniowo
zwiększa ilość oraz ciśnienie oleju dzięki
czemu pojazd hamuje do prędkości w
przybliżeniu. 20 km/h.
Retarder zapewnia główną część łącznej
mocy hamowania układu. Stała moc może
osiągnąć wartość do 400 kW (około. 540 hp)
oraz do 650 kW (około 880 hp) dla krótkich
okresów. Krótko mówiąc, hamowanie
retarderem wydziela dużą ilość ciepła, które
musi być chłodzone przez normalny układ
chłodzenia pojazdu.
1050f16o.mkr
©
Scania CV AB 2000, Sweden
5
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tejsza.htw.pl
  •